Tack för svaret Flaxss! Skönt att höra att den kan komma igen trots lövfällningen. Vet att det inte är optimalt att ha den inomhus på vintern, då kombinationen värme och lite ljus inte är särskilt bra för solkrävande subtropiska växter, liksom den torra luften.
Får hoppas att det hela beror på miljöombytet, men kan även varit vattningen som inte blev helt rätt. Har nu planterat om den i sandblandat dränerad jord och och satt dubbla fat under krukan med vatten i det yttre (för att öka luftfuktigheten runt växten).
Bor också i lägenhet av lite äldre typ, så fönstren är inte helt täta, vilket gör att de släpper in lite kall luft på vintern och sänker tempen i fönstret säkerligen till 10-15 plusgr för det mesta. Dessutom är ventilationen inte den bästa, så när man duschar blir lägenheten fuktig som en tropisk djungel. Under sen vår till tidig höst har jag fönstret öppet dygnet runt (om det inte regnar för mkt), så borde kunna gå att få en Akacia att trivas hos mig :-)
Hade ett olivträd som frodades i 3 år, innan nån jävel tog det en dag jag ställt ut det på gården... :-(
|