Exotic Gardener
16-03-2009, 17:26
Hittade till min förvång en Acacia dealbata i full blom för 1 v sedan på Plantagen och slog till. Satte den i söderfönster i ett rum med temp. 18-20 gr (lite svalare på natten). Idag planterade jag om den till en större lerkruka i sandblandad jord och märkte först hur alla blommor föll av, vilket jag hade räknat med vid miljöombytet. Men sedan märkte jag också hur bladen (de små "barrbladen") föll av vid beröring. Någon som vet vad detta kan bero på? Det intressanta är att en mängd små skott med nya blad också hade kommit, vilket trots allt är ett positivt tecken.
Jag hoppas att detta enbart beror på miljöombytet. Vet att Akacia kräver hög luftfuktighet, vilket jag tycker att jag har (har dock ingen hygrometer), men kanske kräver så pass mycket att det inte är möjligt att odla den inomhus? Funderar även på om det kan vara ljuset, men vi är snart inne i vårdagjämningen och det har t o m varit sol till och från de senaste dagarna så borde inte bero på det heller.
Några idéer vad jag kan göra för att rädda Akacian? Någon som kanske lyckats med en Akacia inomhus?
Alexander-VG-zon3
16-03-2009, 18:16
den passar inte att odlas inne åretrunt i rumsvärme, den vill ha mycket ljus och svalt på vintern ca +5c +10c och ljust.
det som hänt med din är säkert att dom gamla bladen inte klarade av miljöbytet, att du ev har torrare luft hemma hos dig. dock tål dom torr luft så det är därför den får färska nya skott som vant isg vid torrluft. ett annat alt är det blev för mycket för den ny miljö och omplantering eller att du vattnat för mycket eller torkat ut den för mycket.
men den kommer nog klara sig bra då det kommer nya skott, låt den torka ut lite innan du vattnar igen. när du kan så placera ut den ute (när det är ca +10c,ta inv id vårfrost) sätt den först skyddat i halvskugga,sedan placera den i full sol när den vant sig. väl ute ger du normal näringsdos under sommaren och vattnar men så att den får torka upp lite. ha den ute så långt det går och sedan ta in den innan frosten och placera den svalt och ljust.
Exotic Gardener
16-03-2009, 18:58
Tack för svaret Flaxss! Skönt att höra att den kan komma igen trots lövfällningen.
Vet att det inte är optimalt att ha den inomhus på vintern, då kombinationen värme och lite ljus inte är särskilt bra för solkrävande subtropiska växter, liksom den torra luften.
Får hoppas att det hela beror på miljöombytet, men kan även varit vattningen som inte blev helt rätt. Har nu planterat om den i sandblandat dränerad jord och och satt dubbla fat under krukan med vatten i det yttre (för att öka luftfuktigheten runt växten).
Bor också i lägenhet av lite äldre typ, så fönstren är inte helt täta, vilket gör att de släpper in lite kall luft på vintern och sänker tempen i fönstret säkerligen till 10-15 plusgr för det mesta. Dessutom är ventilationen inte den bästa, så när man duschar blir lägenheten fuktig som en tropisk djungel. Under sen vår till tidig höst har jag fönstret öppet dygnet runt (om det inte regnar för mkt), så borde kunna gå att få en Akacia att trivas hos mig :-)
Hade ett olivträd som frodades i 3 år, innan nån jävel tog det en dag jag ställt ut det på gården... :-(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.