Det stod en artikel om det i senaste Allt Om Trädgård faktiskt (plötsligt kände jag mig modern!). Smidigt, speciellt för paprika, tomat, gurka och squash (och dahlia, nejlikor, tagetes)
Jag brukar ta en pappersservett eller nåt sånt lagom stadigt (toappapper rasar sönder och groddarna växer fast i det), fukta den, lägga fröna på halva, lägga över andra halvan och lägga alltihop i en genomskinlig plastburk med lock (såna där man får pastasallad i, typ). Plastpåse funkar också men är lite krångligare när man vill kolla om det grott. Lägg varmt om det är varmgroende, annars i rumstemperatur.
Det är en fördel med rätt platta frön och hanterbara i storlek. Ibland går det lite för fort bara, lade ett gäng "Queen Anne's Pocket Melon" på grodd för några dagar sedan, ställde den på oljepannan (de ska ha typ 28C för att gro) - glömde kolla igår och nu hade allihop grott och växt ihop i ett stort gytter. Suck...
Väntar fortfarande på Aji Cristal Blanco. Den verkar lite seg men fröna ser lagom feta ut så hoppet finns.
|