|
Då förstår jag - men då är det kan den här boken eventuellt vara till hjälp som jag hittade på classica.se :
MÅNSSON, Arvid Rydaholm EN MYCKIT NYTTIGH ÖRTA-BOOK, om the herlige örter, som vthi thet höghberömde konungarijket wårt käre fädernesland Swerige åhrligen wäxa. såsom ock någhra utländska örter, huruledes som the emot månge bådhe inwertes och vthwertes kranckheeter och siukdommar brukas skola. Medh itt register på the örter och kranckheter som vti thenna book beskreffne och antecknade äre. Aff latiniska och tydska böker in på wårt svenska tungomål affsatt.
Stockholm, Rediviva 1987. 586 sid. Privatbundet fint halvklotband med marmorerat pärmpapper och ryggtext i guld. (Suecica Rediviva, 112). - Nytryck i faksimil efter upplagan som utkom 1642 tryckt med frakturstil. Denna utgåva har en parallellversion av texten satt på modern svenska. Med avslutande ordförklaringar och register över örter, sjukdomar och personer. Med ett nyskrivet förord 'Om Arvid Månsson och hans Örta-Book' av Hans Krook. - 'A very useful book on herbs'.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|