Ja som du förstår så är det ett känsligt ämne Monica det här med ute katt ,katter har i alla tider gått lösa och det har väl sina nackdelar men också fördelar tex att katter i allmänhet tar en stor mängd möss och råttor ute.I dag har det ju blivit vanligt med katt överallt till och med i storstan där kattpopulationen förökar sig hej vilt på grund av att ägarna inte kastrera sina utekatter,måste säga att jag själv aldrig hade skaffat katt om jag bodde i storstan eller i tätbebygda områden med mycket traffik,av hänsyn till kattens liv med också till många grannar.Att ha katt är ett annsvar , jag är en av dom som tycker att katter ska va ute och inte sitta instängda hela livet,det är inte naturligt för ett rovdjur.Men man kanske ska titta över hur och var man bor innan man skaffar katt som ska vara ute.Själv bor jag nu ute på landet i ett område som igentligen är ett sommarstugeområde här hälsas katten med öppna armar just för att de tar möss och råttor så här är det bara positivt.På landet får man sina grödor uppätna och upprivna av många djur ! rådjur hare älg räv sork kanadagäss,men så är ju verkligheten när man valt att bo så här med naturen inpå sig.Katter kommer nog alltid att finnas ute också ,men ägaren har naturligtvis ett annsvar för sin katt men tyvär är det många som skaffar katt just för att slippa ansvaret.Jag tycker att ska man ha utekatt ska den vara ID-märkt och kastrerad.Tyvär får du nog stå ut med grannarnas katter och göra det bästa av situationen och det lär dröja innan något sätter upp en lag för att förbjuda katter ute .Råttproblemet är ju just nu väldigt stort i städerna och jag tror Politikerna ser katterna som en resurs helt enkelt.Vet inte om du blev klokare av det här
Mvh Motti