CITAT (Monica B @ 17-03-2009, 14:08)

... Jag har dock inte lyckats får svar på en fråga - varför är det ok att katter springer lösa överallt? Alla andra djur måste man ha inhägnade, kopplade eller under uppsikt men inte katter. Varför? Jag är fullkomligt medveten om att jag får halva Sveriges befolkning på mig för att jag uttrycker sådana här åsikter - katter är ju så gulliga! Det må så vara, men nu diskuterar vi inte "gullighetsfaktorn" utan det faktum att en person skaffar husdjur men sedan tycker att det är ok att grannar skall ha deras husdjur springande hos sig. Det är inte rätt. Det är ju en del kattägare som har svarat på den här tråden. Hur resonerar ni egentligen? Om jag hade sagt att jag har rådjur i trädgården som förstör då hade jag säkert fått en hel radda med tips och råd om hur jag skulle hålla dom borta från att käka upp mina växter. Avätna växter på våren kommer oftast igen men uppgrävda växter kan ligga ett tag innan jag upptäcker att dom är uppgrävda och då kan det vara försent!
Jag tycker att jag har svarat på din fråga, i alla fall, ur ett juridiskt perspektiv. Det finns ett annat perspektiv och det betecknas av många kattägare som en känslig fråga, den är i alla fall komplex. Jag tycker förövrigt att lagstiftaren inte är konsekvent (Djurskyddslagstiftningen, med praxis, saknar logik), men det kan vi lämna därhän. Hur resonerar jag som kattägare? Katten är en solitär, det är inte djurvänligt att handha mer än en katt??? Oj, oj, oj. Såsom kattägare tycker jag att kattägaren har ett moraliskt ansvar i betydelsen att det inte är OK att förstöra tillvaron för grannen. Jag tycker att dina grannar ska bekosta dina "kattskrämmor" eller vad det nu kan vara. Jag har en bekant - kattägare och kattälskare - som bor i ett radhusområde. Hon har nätat in tomten, för grannarnas skull (utan att de begärt så). Katter är underbara, men kan ställa till det.
Det är dock inte alla katter som gräver och bajsar hej vilt. Vi har två katter, den ena är en rabattgrävare (jag har berättat om hur vi försöker mota Piper vid grinn), den andra - vackra Sara - är den optimala trädgårdskatten; hon gräver och gör sitt i skogen eller i lådan. Jag vet såklart inte hur Sara skulle agera om vi bodde i ett villaområde. Kanske skulle då "i skogen" vara grannens tomt?