Jag sår inga gurkor förrän sista april, och då har jag ändå växthus

Men gurkor vill ha varmt så de får inte komma ut i växthuset förrän i juni faktiskt.
Med en 100% feminin gurka menas att den enbart har honblommor, och att varje blomma alltså blir en gurka hos dessa sorter, även utan pollinering. Oftast brukar man säga att man ska se till att inte ha gurkor som även ger hanblommor i närheten eftersom själva frukterna blir sämre om blommorna pollineras.
Själv odlar jag flera sorter tillsammans i växthuset i allafall, och de feminina är alltid tidigast. Och det stämmer att de gurkorna kan bli lite sämre i kvaliten när mina tvåkönade gurkor börjar blomma. Om de blir pollinerade kan de börja utveckla frön, och växthusgurkornas fröer är ganska stora och kan deformera gurkorna.
Odlar man tvåkönade gurkor som
ska pollineras för att ge frukt (kallas ofta som "frilandsgurkor" eller nåt sånt) i växthus eller uterum måste man se till att det finns insekter som kan pollinera blommorna eller så får man leka bi själv. Om det inte står uttryckligen på fröpåsen att de är parthenocarpa, för då är de självbefruktande.
Redigerat av Eva 33c: 18-03-2009, 11:58