Vi odlar Västeåsgurkor (en sort som inte blir besk, glömt namnet) på friland i zon 3-4. Busenkelt. Jag lägger fröna i blöt mellan fuktiga hushållspapper på ett tefat 2-3 dagar för att se vilka som gror. Jag gör en fåra i trädgårdslandet, lägger ner fröna där o sen lite jord ovanpå. Sen en fiberduk på hela landet för det blir ofta några frostnätter i början på juni här i Östergötland. Gurkorna tål ingen frost. Vattnar gör vi bara om det blir en längre torkperiod. Om det är lerigt i landet lägger vi lite gräsklipp el. halm e.dyl. under gurkrankorna. Vi har inget stöd av något slag, rankorna o gurkorna ligger på marken. Jag gör mest lättsaltade gurkor som håller sig någon vecka i kylskåp. 1 liter kallt vatten + 0,8 dl grovt salt (ev.någon nypa socker) blandas tills saltet smälter. Lägg i de sköljda gurkorna (ca5-10) varvat med dillkronor o låt stå i 1-2 dygn. Alla gurkor ska vara täckta med lag. Enkelt o mkt gott hela gurksäsongen.
Frilandsgurka Från Wikipedia
Västeråsgurka
Druvgurka (Cucumis sativus) frilandsgurka eller inläggningsgurka eller Västeråsgurka. Används mest i inläggningar, men under senare tid har man börjat använda den allt mera som färsk. Form och färg varierar, men den i Sverige vanliga sorten har stora handflikiga blad och gula blommor. Frukterna är småknottriga, 8-25 cm långa och gröna eller gulvita till färgen. De skördas endast en kort tid i juli-september.
Västeråsgurka började odlas i Västerås efter en stadsbrand 1714 som gav plats för odlingarna.
Redigerat av zissi: 18-03-2009, 15:19
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|