Det är intressant att höra hur olika resonerar när de ska/har skaffat hund. Själv pratade jag och sambon om det igår och det är välidigt olika hur vi vill ha det. Sambon vill ha en valp, för att han tycker det är roligt att följa utveckligen och tycker att man kan forma hunden bättre. Samt att man vet bakfrunden och lättare förstår den reaktion på olika saker. Jag tar gärna en omplaceringshund eller liknade, kan även tänka mig en problemhund, men med ett villkor den måste gå ihop med djuren som redan finns här katter och fåglar, för deras säkerhet. Jag ser det som en utmaning och det känns bara bra om man kan hjälpa de individer som redan finns här i världen, fast jag skulle lika gärna ha en valp också, men skulle inte vara ledsen om jag slapp valpbekymmren eller kunde ta långprommenader direkt.
När vi pratade raser så gillar sambon cockerspaniel, labb och liknade hundar, medans jag vill ha stora och håriga monster eller små och håriga, ex euraser, chowchow eller samojed ligger högt på listan. Det enda vi är överrens om är att terrier inte står högt på listan, absolut inte en jack russel eller chihuahua, de enda hundraser jag verkligen inte tycker om. Och av princip skäl så inga kamphundsraser, eftersom jag anser att man inte borde avla på dem överhuvudtaget.
Det är mycket att ta i betänkning när man väljer hund.
|