CITAT (Thé @ 23-03-2009, 09:17)

Kajsa, menar du att du tömmer varmkomposten på våren, finns det inte mycket i den som är okomposterat? Det du lade i veckan innan, till exempel?
Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt skaffa en varmkompost och försöker få reda på allt.
Det bästa är väl om man har en varmkompost som går runt hela året, den kan man då gräva ut en ggn/år, men vi har som sagt två och vinterkomposten har vi nära huset, vi gräver ut den runt påsktid, det översta är lite kladdigt men jag gräver ner allt i grönsakslandet, lite på många ställen och när jag sedan sår i maj/juni har maskarna tagit hand om allt. Kruxet med matkomposten är att du inte vill ha tunnan helt nära uteplatsen sommartid, men på vintern, då vill du gå minsta möjliga sträcka i snö och blåst, därför har vi löst det så, men alla har ju olika trädgårdar. Ska du bara ha en varmkompost året runt måste den vara isolerad för vinterbruk annars fryser allt till is, ju mer man slänger i helst varje dag ju bättre jobbar den. När vi började kompostera fick vi gå på kurs en kväll av kommunen så vi fick lära oss hur man skulle göra, det finns också böcker att läsa. Kommunen har säkert en massa information där du bor.