Jag använder också helst naturgödsel, mest för att jag kan få den gratis. Har en egen hönsgödselstack och har grannar med hästar och kor. Men, man ska också tänka på att naturgödning oftast ger mycket mer kväveläckage än konstgödning. Växterna kan bara ta upp en jämn ström med kväve och när man naturgödslar lägger man ut mångt mycket mer än växterna kan tillgodogöra sig på kort tid. Konstgödning är i små hårda pulor som smälter när det regnar. Utan vatten kan ingeting växa, så under torra perioder frigörs och läcker alltså inget kväve när man konstgöder. Konstgödning potionerar alltså ut näringsämnen över längre tid, medan naturgödsel blir en enda stor giva. Det ska man tänka på när man prisar det ekologiska jordbruket och samtidigt förbannar övergödningen av bla Östersjön. Ofta är man också noga med att inte ex giftspruta i sin trädgård (så även jag). Tänk då också på att ex bananer är mycket stark besprutade!! Nu vet jag inte vad det är för gifter och hur/om de ackumuleras i ex en kompost, men man ska nog ta sig en liten funderare innan man "bannlyser" konstgödning och andra gifter och samtidigt komposterar allt och sprider ut naturgödsel för att det är så "miljövänligt". Jag kan ju nämna att VÄLDIGT många banan-plantage arbetare dör i cancer, enligt en artikel jag såg, just pga den hårda besprutningen.
Lite tankar bara....

det är lite svårt att komma fram till hur man ska förhålla sig...
//Heda