Hej Emma!
Välkommen hit till Odla!
Vilket roligt projekt du har tagit på dig...

Det är verkligen dags att utveckla skottkärran!
Den har väl sett nästan likadan ut i 4-500 år...

Bra initiativ!
Jag älskar dom där stooora skottkärrorna som har 2 hjul, men ibland blir dom fulla i ett nafs.
Jag har SÅÅÅ många gånger haft en idé OCH önskemål om att göra skottkärrorna större.
Ibland är dom ju bara alldeles för små...
Men att göra
en jättestor skottkärra skulle ju betyda att den blev alldeles för klumpig när man ska köra "lite" saker.
Sååå... -jag har så många gånger tänkt, att man skulle kunna bygga två st "sidokärror", en på varje sida om skottkärran, med var sitt hjul. Hjulen måste ha någon form av kullager eller något, så att den BREDA skottkärran blir lätt och enkel att manövrera. D.v.s att hjulen inte ska vara genomgående lika i sin axel... Vet inte om jag använder rätt termar nu

men du förstår säkert vad jag menar. Om man svänger åt vänster t.e.x. så ska ju högra hjulet gå runt mer, än det vänstra.
De sk, "sidokärrorna" ska finnas som Xtra tillbehör (för dom som vill ha) till en redan "singelförsäljande" (kan man säga så..?) skottkärra.
Att dom ska tillverkas i aluminium gör att den totala kärran blir lätt. Kanske blir den stötkänslig, vad finns det annars för material som inte är så tungt? Skulle glasfiber funka? Spectrafiber? Nu menar jag bara själva lastutrymmet, stommen/schassit måste naturligtvis vara av annan kvalitet.
(får man provision om damen tänker ta patent på det här...?

)
Edit: Förlåt, glömde... det här blev ju inga vidare svar på dina frågor...
Ska fundera på dessa också, så återkommer jag...
Redigerat av Sussie F-Flower: 26-03-2009, 22:15