Visst lägger man ut mycket dynga vid ett tillfälle på våren, men att det ger höga kväveläckage är inte sant. I synnerhet inte i jämförelse med konstgödsel. Fördelen med naturgödsel är just tvärtom, det frigör gödningsämnena långsamt, upp till 2 el rent av 3 år, medan konstgödsel tömmer ut sitt direkt. Titta bara på alla gödselanvisningar, t ex den Knud skickade ut, naturgödsel ger man en gång och konstgödsel ger man flera gånger. När det är torrt frigörs inte mycket, vare sig hos naturgödsel el konstgödsel.
När det gäller kompostering så är det nog tyvärr så att en del oönskade substanser följer med avfallet. Problematiken är i princip densamma som för avloppsslam.
Sedan beror det ju också på vad man använder komposten till. Är det till trädgården, el till kökslandet? Vidare, om, hur, och på vilket sätt bryts dessa substanser ner, och om ev onedbrutna rester av substanserna tas upp, vilka grönsaker tar upp vilka substanser, och i så fall ansamlas de i de delar av växten som vi äter? Puh! Pga alla ovanstående frågetecken som forskningen har att räta ut, så ägnar vi oss åt meningslös tro och spekulation. Jag väljer att tro att om vi kan käka all besprutad mat utan att dö som flugor, så kan vi lugnt använda den nyttiga komposten. Dessutom är alla alternativ sämre enl min mening. Om det läggs på soptippen så är det verkligen bortkastat, och dessutom så lakas det ur där också. Sopförbränning ger bl a dioxinutsläpp, små visserligen men ändå. Vidare känner väl alla till de nya studier som gjorts på frukt och grönts näringsinnehåll? Det har funnits att dagens frukt och grönt i stort sett bara innehåller hälften så mycket näringsämnen som för sisådär 50 år sedan. Kan det kanske bero på att de snabbodlas i usel utsugen jord, ibland tom inte i riktig jord alls, och bara göds med typ NPK? Nej, då äter jag mycket hellre egenproducerade grönsaker, långsamväxande i god jord, sprängfyllda av nyttiga näringsämnen, och med en fantastisk smak.
Ursäkta att det här inte har så mycket med rosor att göra, men det har med rosors "mat" och livsvillkor att göra. När man bor på landet med egna djur, och har egen dricksvattenbrunn och eget avlopp så blir denna typ av funderingar väldigt påtagliga.
/S
|