Tack igen for svar! =)
Hacken kommer vara mestadels i helskugga, eftersom den sidan blir skuggad av huset... Viss del av hacken kommer sta i sol och halvskugga dock.
Tradet kommer sta pa en solig platt pa framsidan dar det ar sol stor del av dagen. =) Funderar mer o mer pa korsbar dar och att ha palmen pa baksidan vid poolen sen...
Vinranka skall vi ha pa baksidan och kiwi pa terrassen - om mojligt. Hur mkt plats bor en kiwi ha? Jag vill plantera i kruka pa terrassen som ar 12-15 kvm... Vill ha en pergola dar namligen, men kanske ar ytan for liten?
Fraga till om klattervaxter; Jag har pa baksidan en yta (mur) som ar 9m lang och for tillfallet 3m hog. Full sol storre delen av dagen (sen skuggas platsen av muren sjalv). Vilka klattervaxter passar till att ha dar om man anda inte vill att det skall bli for tatt och "buskaktigt"? Och, till framsidan dar jag vill ha den for muren har jag en betongplatta under, sa jag maste hoja upp planteringen lite - behover alla klattervaxter djup och bred plantering?
Fargfraga for att kunna valja lite vaxter; (manga fragor, jag vet) Jag gillar blaton men vi bor i tegelhus som ar lite "spracklig" mellan rod, brunt och toner dar emellan. Bor jag da halla mej till andra toner i blomvag istallet? Tex orange, gul och vit?
Tack igen for alla svar! =)
|