smiil
Hej alla glada trädgårdsfantaster!

Jag har nyligen flyttat till ett parhus med liten trädgård strax utanför Madrid.
Jag har absolut inga gröna fingrar men vilja att lära mej mer. =)
Trots att jag läser flitigt så är det ju en djungel - hur skall jag veta vad plantera etc?

Snälla, hjälp mej att få en härligt fin trädgård att njuta av!!

I år vill jag ta och få ordning på framsidan... Jag har kommit så långt att jag vet att jag vill ha en klätterväxt mot muren mot gatan, ett träd (körsbär alt palm) i hörnan och en liten låg häck som skall rama in det lilla vi får i gräsmatteväg. Har en vilja om att göra ett valv av klätterväxter på ett ställe också och ett träd alt litet vattenhål precis brevid trappan... (kan bifoga bilder i helgen om ni vill?)

Just nu är allt bara torr ökenmark som skall fixas iordning och jämnas ut - så det är mkt arbete kvar innan man kan börja plantera. Vi har även vissa praktiska problem (så som betongklumpar och vattenläckor...).

Men ja, tips var det ju ... Vilka klätterväxter kan stå i het sol under del av dagen? - För att ha vid muren
Blir det fult med buxbom som liten häck och hur trivs den i skugga? Samt, klätterväxtsvalvet - vad kan man plantera där, då det är mestadels skugga?

Vill gärna att samtliga saker som planteras skall hålla sej gröna året om. =)

Sen, annat kul att passa på att plantera här i min lilla medelhavsträdgård? =)

TACK!!!
Monica B
Ja, du har lite att göra. Men å andra sidan så har du ju kanonklimat att jobba med.
Så här på direkten så kan jag föreslå Bougainvillea som klätterväxt. Den finns i lite olika färgställningar och är ganska vanlig i Spanien. Det finns ju en hel uppsjö av klätterväxter som man kan använda och du kommer säkert att få förslag på flera andra. Man kan ju t ex ha Agave. Det är en jättehärlig växt och den blir magnifik i det Spanska klimatet.
Buxbom vet jag inte hur det blir i det varma klimatet. Jag har sett att man använder t ex lager som klippta låga häckar i Spanien, det finns både "vanliga" grönbladiga och variegerade (dvs gröna blad med gula fält i). Jag har lite bilder som jag tog för ca 1 månad sedan i Valencia som jag lägger in här.
Bild 1 är närbild på Bougainvillablomma
Bild 2 är formklippt lagerbuske
Bild 3 är låg klippt lagerhäck (istället för buxbom alltså)
Bild 4 är närbild på lagerbladen
Bild 5 är Lagerträdet från vilka bladen kommer i bild 4
Bild 6 är Agave
Bild 7 är ett gammalt knotigt olivträd
Bild 8 är formklippt Lavendel
smiil
Tack sa oerhort! =) Jag gillar buxbomens sma blad men last att den kan dofta amoniak/kattkiss? Tyckte aven mycket om den formklippta lavendeln och Bougain:en. =)

Det ar sa svart att veta vart man skall borja, eftersom det finns en hel uppsjo. Smakrad av maken gar inte, da han lamnar allt till mej... uff... Hehe

Fler tips tas tacksamt emot, antecknar allt! =)
Alexander-VG-zon3
i Madrid har du ju få frost under vintern så du kan ju inte välja allt för tropiskt.

klätterväxter du kan ha
Trumpetranka,Jasmin,Vinranka,klätterrosor,trillingblomma,passiflora alla dessa trivs i full sol eller halvskugga.

kommer häcken vara i hel skugga?

som träd eller nåt har du ju en hel del att välja på, vilket läge kommer den vara i?
smiil
Tack igen for svar! =)

Hacken kommer vara mestadels i helskugga, eftersom den sidan blir skuggad av huset... Viss del av hacken kommer sta i sol och halvskugga dock.

Tradet kommer sta pa en solig platt pa framsidan dar det ar sol stor del av dagen. =)
Funderar mer o mer pa korsbar dar och att ha palmen pa baksidan vid poolen sen...

Vinranka skall vi ha pa baksidan och kiwi pa terrassen - om mojligt.
Hur mkt plats bor en kiwi ha? Jag vill plantera i kruka pa terrassen som ar 12-15 kvm... Vill ha en pergola dar namligen, men kanske ar ytan for liten?

Fraga till om klattervaxter;
Jag har pa baksidan en yta (mur) som ar 9m lang och for tillfallet 3m hog. Full sol storre delen av dagen (sen skuggas platsen av muren sjalv). Vilka klattervaxter passar till att ha dar om man anda inte vill att det skall bli for tatt och "buskaktigt"?
Och, till framsidan dar jag vill ha den for muren har jag en betongplatta under, sa jag maste hoja upp planteringen lite - behover alla klattervaxter djup och bred plantering?

Fargfraga for att kunna valja lite vaxter; (manga fragor, jag vet)
Jag gillar blaton men vi bor i tegelhus som ar lite "spracklig" mellan rod, brunt och toner dar emellan. Bor jag da halla mej till andra toner i blomvag istallet?
Tex orange, gul och vit?

Tack igen for alla svar! =)
Alexander-VG-zon3
CITAT (smiil @ 28-03-2009, 23:05) *
Tack igen for svar! =)

Hacken kommer vara mestadels i helskugga, eftersom den sidan blir skuggad av huset... Viss del av hacken kommer sta i sol och halvskugga dock.

Buxbom tål skugga bra och tål även hettan och torkan som ev blir EFTER att den etablerat sig. så jag tro den blir ett bra val. Lagerhägg är en annan städsegrön buske som du kan ha där den blommar med vita blommor tidigt på våren.

Tradet kommer sta pa en solig platt pa framsidan dar det ar sol stor del av dagen. =)
Funderar mer o mer pa korsbar dar och att ha palmen pa baksidan vid poolen sen...

vilken höjd ska trädet ha ? och vilken färg ? det finns ju många roliga träd du kan ha en Prunus (olika körsbär). annars finns det ju olika arter av prunus, exempel mandel vilket trivs bättre i sådant klimat än körsbär. ska du ha plam så kan du ju välja Dvärgpalm,Kanariedadelpalm eller äkta Dadelpalm får du tag på kretadadelplam så är det också en vacker art, dessa vill alla växa i full sol

Vinranka skall vi ha pa baksidan och kiwi pa terrassen - om mojligt.
Hur mkt plats bor en kiwi ha? Jag vill plantera i kruka pa terrassen som ar 12-15 kvm... Vill ha en pergola dar namligen, men kanske ar ytan for liten?

Kiwi vill ha stor utrymme både om rötterna och om bladen, men den går klippa in hårt om man vill hålla den mindre, även om det inte blir lika snyggt. kiwi får vita/beige färgade blommor

Fraga till om klattervaxter;
Jag har pa baksidan en yta (mur) som ar 9m lang och for tillfallet 3m hog. Full sol storre delen av dagen (sen skuggas platsen av muren sjalv). Vilka klattervaxter passar till att ha dar om man anda inte vill att det skall bli for tatt och "buskaktigt"?

Passiflora kan ju bli snyggt, finns flera olika blomfäger (dock får du ju välja dom arter som tål att det går udner 0c och ev fryser till). och den går att klippa och rensa om man vill få den luftigt. även om den växer kraftigt tål den att klippas. annars blir dom flesta buskiga. lika så Jasmin (finns gula och vita färger plus doftande) växer inte heller så kraftigt. resten av dom jag skrev upp blir buskiga och täta.

Och, till framsidan dar jag vill ha den for muren har jag en betongplatta under, sa jag maste hoja upp planteringen lite - behover alla klattervaxter djup och bred plantering?

bredare och djupare desto bättre. det är ju viktigt att man vattnar mycket första åren så dom etablerar sig bra.

Fargfraga for att kunna valja lite vaxter; (manga fragor, jag vet)
Jag gillar blaton men vi bor i tegelhus som ar lite "spracklig" mellan rod, brunt och toner dar emellan. Bor jag da halla mej till andra toner i blomvag istallet?
Tex orange, gul och vit?

jag tror gult,orange,rött,vitt kan bli snyggt.
smiil
Super!
Nu har jag lite mer att utga ifran. Stort tack!

=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon