Hej alla glada trädgårdsfantaster!
Jag har nyligen flyttat till ett parhus med liten trädgård strax utanför Madrid.
Jag har absolut inga gröna fingrar men vilja att lära mej mer. =)
Trots att jag läser flitigt så är det ju en djungel - hur skall jag veta vad plantera etc?
Snälla, hjälp mej att få en härligt fin trädgård att njuta av!!
I år vill jag ta och få ordning på framsidan... Jag har kommit så långt att jag vet att jag vill ha en klätterväxt mot muren mot gatan, ett träd (körsbär alt palm) i hörnan och en liten låg häck som skall rama in det lilla vi får i gräsmatteväg. Har en vilja om att göra ett valv av klätterväxter på ett ställe också och ett träd alt litet vattenhål precis brevid trappan... (kan bifoga bilder i helgen om ni vill?)
Just nu är allt bara torr ökenmark som skall fixas iordning och jämnas ut - så det är mkt arbete kvar innan man kan börja plantera. Vi har även vissa praktiska problem (så som betongklumpar och vattenläckor...).
Men ja, tips var det ju ... Vilka klätterväxter kan stå i het sol under del av dagen? - För att ha vid muren
Blir det fult med buxbom som liten häck och hur trivs den i skugga? Samt, klätterväxtsvalvet - vad kan man plantera där, då det är mestadels skugga?
Vill gärna att samtliga saker som planteras skall hålla sej gröna året om. =)
Sen, annat kul att passa på att plantera här i min lilla medelhavsträdgård? =)
TACK!!!