När jag ska ställa ut fiskar tar jag dem först i kraftiga plastpåsar med lite vatten och mycket luft, så att de klarar syreförsörjningen under transporten. Efter ca 4 timmars tågresa är jag framme i utställningslokalen, där det finns ca 300 små akvarier som alla är markerade så att de anmälda fiskarna hamnar på rätt ställe. Det är rena fiskutställningar det handlar om hos killisällskapet, alltså inte akvarieutställningar där man bedömer inredning, växter, tekniska lösningar o s v. Man tävlar i tolv klasser där domarna dömer fiskarna efter hur stora, välutvecklade, färggranna och friska de är. Efteråt säljs alla utställda fiskar på en stor auktion, vilket innebär ett unikt tillfälle att få tag i fiskar man aldrig ser annars. Tyvärr ser man mycket sällan killis i zooaffärer, så bästa sättet att få tag i sådana är just genom Skandinaviska killisällskapet.
Här är en bild från utställningslokalen. Hoppas akvaristerna inte har något emot att synas här.
Killiutst_llning.jpg ( 296.55k )
Antal nedladdningar: 40Killifiskarna är mycket färggranna. Den här arten heter Fundulopanchax spoorenbergi.
spoorenbergi.jpg ( 106.04k )
Antal nedladdningar: 23Olle