CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 15:56)

. Nej, men det blir ofta bara skyttegravskrig mellan förespråkarna och motståndarna. Ingen vill ge sig, allra minst jag själv. Tycker vi kan skippa det så mycket det går. Det finns så mycket skrivet, påhittat och sant, att man kan plocka ut vad man vill och få fram vilka resultat man vill ha.
Visst Ruda, du har rätt, det är dumt att bråka om något så viktigt som vår miljö och vår hälsa - man behöver inte vara särskilt kunnig för att förstå att allt vi vräker ut i naturen i form av kemikalier, medicinrester och bekämpningsmedel inte kan vara särskilt bra för oss och de som kommer efter oss. Vår generation har nog skitat ner tillräckligt..
Vår matjord t.ex. den kryllar av liv, ett gram jord kan innehålla upp till 1000 miljoner mikroorganismer som behövs för att vi skall få mat.
Du som kan så mycket om insekter, du vet deras betydelse i naturen. I Kina har man tvingats till att pollinera fruktträden för hand och i USA "bussar" man runt bisamhällen för att att växter skall pollineras eftersom man besprutat och tagit död på pollinerande insekter.
För att kunna odla mat är vi beroende av det tunna skiktet som kallas matjord vilket inte är mer än ca 25 cm tjockt - för att odla i vår trädgård behövs alla dessa maskar, bakterier och mikroorganismer som bryter ner avfallet och skapar oss den mylla vi så gärna vill ha. Utan naturens ekosystemtjänster skulle vi drunkna i avfall och döda djur.
Ingen kan övertyga mig om att vi inte dödar detta liv i marken när vi sprutar gift som sedan går ut i grundvatten och skadar både djur och människor - det är väl ganska logiskt eller hur?
Jag fortsätter iaf att tacka nej till kaffetåren om jag vet att man använder Roundup i trädgården...