Här några förslag på mina bästa och friskaste rabattrosor. Troligen har du väl zon 3 norr om Sthlm.
Rabattrosor är kräsna damer som vill ha djup och fin jord och gödsel varje vår.
Hortogreen har fina rosor och bra priser och dom säljer 5 -pack till bra priser. Jag har ett album med lite Easy Elegance rosor, kika där, men jag tycker inte du ska välja dom.

Astrid Lindgren bli 1- 1.20 hög, doftar och det är en zon 4 ros. Frisk.

Leonardo Da Vinci, blir ca 1 m, kraftig ros, doftar svagt, zon 4 ros. Fylld blomma som liknar de gammaldags rosorna, mycket vacker, frisk.

Katharina Zeimet, en äldre Polyantha ros från 1901 som har blivit populär igen. Har en massa ex av denna ros. Doftar gott, blir ca 70 - 1 m hög, tål kyla zon 5 ros. Perfekt att blanda med lite färgade rosor.

Ingrid Bergman är den flottaste röda rosen, som sammet, men det är en zon 3 ros och lite klen, om du har ett varmt, gosigt läge vid uteplatsen kan det gå. Blir ca 80 - 1 m hög och doftar en del.

Sommerwind, blir buskig och tät, mycket söt med sina fransiga kronblad, fryser aldrig bort, zon 5 ros, svag doft blir ca 80 cm och alltid frisk.
Av Renaissance rosorna har jag bara Clair. R och den har hängt med länge men blir 1.5 m. Annars tror jag många är klena i den serien.