Jag är också en total novis när det gäller uteväxter av alla de slag. Men jag försöker så gått jag kan och lär mig hela tiden.  I år är min första riktiga vår i huset och hittills har jag sått ett 70-tal olika frösorter (bara en pyttekruka av varje, ska testa vilka som trivs i min trädgård och med min omvårdnad..)  Min första frövända klämde jag ner i jorden redan den 24 januari och rätt många av dessa är perenner (som enligt de instruktioner jag hittade skulle stratifieras) och jag sedemera ställt ut i kylan och täckte med snö (efter en veckas vistelse inomhus först). Några av de som står därute nu är dessa: - rödkvann - gräslilja - backsippa - rosensidenört - pimpinell - tolvgudablomma - pion 'Mollis' - rosenpion - några klematissorter m fl. Men nu börjar jag fundera på vad jag förväntas göra härnäst med dem. Snön har precis smält bort från krukorna (finns mycket snö kvar i resten av trädgården dock) men de kommande dagarna ska ju bli riktigt varma och vårmysiga så det kommer nog smälta ännu mer! Ska jag låta krukorna stå där de står och sköta sig själva (kolla ibland att de är lagom fuktiga bara) eller ska jag ta in dem i huset? Hur gör ni? (Jag har aldrig stratifierat något förut!) *totalt okunnig* ;D Annars sådde jag tex några vattenmelonfrön den 31 januari och de har faktiskt (jag är lite förvånad, trodde jag var för tidig egentligen) blivit riktigt fina plantor nu (och det utan belysning, de står i ett fönster bara). (Sen finns det några andra frösorter här hemma som tydligen inte alls ville vara med av någon anledning.. Ska nog göra ett nytt försök med dessa snart, ska bara hitta mer plats först..)  Och i söndags testade jag att ta min kryddburk med vallmofrön (mest för skojs skull!) och strö lite i en kruka och de har redan börjar växa! Ska definitivt så mer av dessa när tidpunkten är mer lämplig = när jag kan så direkt på växtplatsen och slipper skapa plats inne.)
--------------------
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.
|