CITAT (SannaLasso @ 31-03-2009, 23:39)

Rätt ska vara rätt! Din hunds pappa kommer från en känd amerikansk kennel som heter Max-Well's, inte Maxell, och han är uppfödd i USA - ett land där man fortsätter att knipsa av både svansar och öron på sina valpar och även på äldre okuperade hundar som kommer dit från bl.a Europa. Även några (okuperade) svenska och norska norfolkterriers har exporterats till USA och blivit svansstympade sedan de kommit dit.
Norge var f.ö. första landet i hela världen som förbjöd svanskupering, Sverige kom in som god tvåa ett halvår senare, det har nu varit svanskuperingsförbud i Norge och Sverige sedan 20 år tillbaka.
Helt rätt; han heter Usch Such Max Well's Red Devil, född i USA, mellanspelat i Norge, avlats på i Kennel Easy, var han finns nu vet jag inte. Men......
det jag vände mig emot, var att man i Sverige
premierat kuperade hundar (senast såg jag det 2005) trots att förbud mot kupering då förbjudits sedan 15 år tillbaka!!!
Strongt att SKK äntligen ändrat reglerna!!!Önskar bara av hela mitt hjärta att andra länder i Europa kunde se mer till hundarnas( och alla andra djurs) behov /intressen...
Jag tycker att renrasig / blandras har väldigt liten betydelse, om bara hunden/djuret får sina behov tillfredsställda; motion, diciplin, utmaning, uppskattning. Djur är djur, natur är natur, något vi ömt måste ta hand om och vårda, om det så gäller småfåglar eller igelkottar. Vi har det bara till låns.....