|
Ja, det här med att klippa eller inte klippa, brukar bli en stor fråga här på rostråden. På årsmötet för "Rosensällskapet Skåne" nu i mars var Krister Cedergren(från "Cedergren&c:o" i Råå/Helsingborg)och höll föredrag om rosor och clematis, och då kom det här om "musöronsdags" upp igen. En del brukar säga som så, att när björkarnas knoppar börjar se ut som musöron/skifta smått i grönt, då är det dags att beskära rosorna. Beskär man tidigare riskerar rosorna frysa ner om det blir kallt. Andra säger, att det är dags att beskära till påsk, och det vet ju alla hur det är med påsken -den kan vara tidig, och den kan vara sen... Krister Cedergren tyckte att beskärning vid musöronstid, kunde vara lite i senaste laget, och att man kunde börja lite innan med att gallra ur och föryngringsbeskära. Jag brukar börja med att beskära och gallra ur buskrosor och klängrosor, och rosor i varma lägen, och avsluta med rabattrosor och kinkigare rosor och friväxande stamrosor. När jag komit mot slutet, brukar musöronen vara på gång ute på björkarna. Så jag har börjat(med hjälp av min starknypade make) och föryngringsbeskurit klängrosor som "Mme Alfred Carriére", "Alchymist", "Ghislaine de Fèligonde", "Wrams Gunnarstorp".Föryngringsbeskär gör jag bara vid behov, dvs om man tycker att det kommer för tätt med grenar nerifrån basen, och ngn/ngra grenar ser gamla och lite missfärgade ut. När man klipper bort den äldre veden, befrämjar man yngre ved att komma upp från basen=föryngringsbeskärning. Och Renate, jag tror inte du var för tidigt ute med at beskära din "New Dawn", för på din beskrivning, lät det som om du gjorde en föryngringsbeskärning. Renate, det är ju härligt att ha tom jord att fylla på fler rosor med...Motsatsen brukar ju motivera till gräva lite mer från gräsmattan.
--------------------
|