För mig är en pedant någon som aldrig kommer till skott och blir färdig. Varje detalj är för viktig för att de ska se helheten.
Markus exempel på en pedant; där glasen ska stå i raka rader och alla öron på kaffekopparna åt rätt håll.
Det värsta med ett sådant beteende är ju att själva städningen blir lidande. Detaljerna tar för lång tid.
Det räcker inte med att torka av spisen, nej den måste dras ut från väggen och städas runt om. och golvet där den står måste skuras.
Alla mattor och dukar måste ligga rakt. Gardinerna hänga exakt lika osv, osv.
Att det sen är skitigt i hörnen eller under badkaret är ointressant. Det syns ju inte.
Att städa mycket och ofta kan ju vara ett tecken på städmani, men inte nödvändigtvis. Många människor trivs med att ha rent omkring sig och gör det till en vana att alltid städa lite varje dag.
Att rycka tallrikarna från bordet tyder bara på att man är hialös(hittar inget bra svenskt ord för det)

och har liten respekt för andra människor.
Hemma hos mig hjälps vi åt med allt, även städningen; där min gube gör allt grovjobb, som fönsterputsning, dammsugning och golvskurning. Själv får jag fullt utlopp för min pedantiska sida, genom en minutiös ordning i skåp och lådor.
Ve den som lägger en gaffel eller ställer ett glas fel
Men jag bygger inte hustak med händerna
Redigerat av Red Top: 04-04-2009, 18:27