Jag tycker inte alls att frågan är korkad!! Tvärtom! Men det roliga är att min kompis frågade precis samma sak för några timmar sen (i skymningen då). Att överleva en lång och kall natt är ingen självklarhet för en fågel, den måste äta mycket på kvällen och vara i bra kondition. Långa kalla vinternätter är det precis på gränsen för många, de riskerar att frysa ihjäl varje natt, en massa energi går åt till att hålla värmen, och de hinner inte äta så mycket under några timmars dagsljus. Vissa fåglar sänker kropptemperaturen/ämnesomsättningen på natten eller gräver ner sig under snön. Nu är dagarna längre och det är inte lika kallt, men en liten fågel behöver ändå snabbt få i sig frukost. Om man nu som fågelhanne struntar i frukosten och istället fullt synligt för fiender sätter sig i en grantopp och sjunger för full hals - vilket i sig också är väldigt energikrävande - så signalerar man till honor och grannhannar att man uppenbarligen måste vara i väldigt god kondition för att klara det. Honor föredrar att para sig med hannar som är i god kondition eftersom det ger bättre avkomma. Grannarna bedömer varandras styrka på sången för att slippa slåss om reviren. En bieffekt lär vara att ljud hörs extra långt i gryningen pga atmosferiska fenomen som jag inte kan förklara.
--------------------
Det ska gå.
|