Bor i zon 1 och har precis satt upp en spalje som är ca 2 m hög och ca 3,5 m bred. Har tänkt att låta två klätterrrosor få pryda spaljen; Ilse Krohn Superior och White New Dawn. Nedtill ska funkia och fläckig lungört få samsas och slutligen ska dansk sjösten (svart/vit) få pryda marken runt omkring.
För att verkligen veta hur dessa rosor ska skötas köpte jag mig en rosbok till mig själv i julklapp och hittade båda nämnda rosor i den. Tyvärr fanns planteringsråden i del 2 (som jag givetvis inte har) så det enda jag vet är att White New Dawn behöver ganska lite skötsel, medan Ilse Krohn Superior kräver mycket skötsel. I boken jag har nämns avancerad skötsel med versaler som nästan fungerar varnande för en amatör som jag.
Mina frågor blir då: Vad innebär mycket skötsel? Tar jag mig vatten över huvudet som novis? Är dessa rosor bra att kombinera eller är det någon som har andra tips? Att jag har halt valt just dessa två beror på att jag vill ha vita, ej cremevita rosor, och pga deras stora blommor. Grannen har New Dawn sedan ett par år tillbaka och den trivs här på kusten. Hon gör ingenting med sin.
Tacksam för svar
|