Hej!
Mitt första inlägg på forumet och absolut nybörjare vad gäller trädgård.
Jag behöver alla tips och råd jag kan få med beskärning av våra träd i trädgården.
Jag har en bollpil/klotpil som jag planterade i våras och som vuxit enormt bra. Nu undrar jag om man generellt bör beskära den och isf hur pass mycket. Tänker främst på att få ett fint träd med vacker krona.
Bollpil2.jpg ( 90.3k )
Antal nedladdningar: 34Sedan har jag ett äppelträd från 2007 som varit blygsamt beskuret av tidigare ägarna och som jag beskurit det jag tordas.
_ppeltr_d.jpg ( 76.53k )
Antal nedladdningar: 40Därefter har vi de två sorgebarnen i form av ett sötkörsbärsträd och en miniatyrkörsbär, varav den senare bär blad längst ut på grenarna (ser ut som MussePigg-öron). Dessa träd blev illa åtgångna av förra vintern (hararna kom plötsligt åt att gnaga bark ovanför gnagskyddet pga snönivån) och antagligen av den bristfälliga planteringen (djupt i jorden, under ympningspunkten), samt den blygsamma utgrävningen av planteringshålen. De är nu omplanterade och jag hoppas att få liv i dem och att det ska gå att få kronan snygg på "MussePigg", med fler grenar och bladväxt/skott på grenarna närmare in mot stammen. Ska man helt sonika såga av en av huvudgrenarna denna höst, låta det växa ut en ny och klippa av den andra nästa höst?
S_tk_rsb_r.jpg ( 78.86k )
Antal nedladdningar: 38
Miniatyrk_rsb_r.jpg ( 84.83k )
Antal nedladdningar: 33Alla tips & förslag mottages tacksamt!