Just hemkommen från älvsjömässan där jag tillbringade hela dagen med min väninna. Mässan hölls i år i A-hallen, så alla växtföreningar och sällskap som tidigare fanns i B-hallen har fått flytta. Detta gör att mässan känns mindre än tidigare år. Även utbudet has exempelvis trädgårdsamartörerna har krymt dramatiskt, år fanns inga fröer av intresse alls jämfört med tidigare års stora utbud. Blomstervännerna sålde dock en del intressanta fröer för 10kr påsen (många fröer i deras påsar!) och fjolårets fröer 5 påsar för 20kr (enbart perenner men en del intressanta sorter som troligtvis har god grobarhet även i år). Kaktussällskapet hade som vanligt ett stort utbud och hoyavännerna lär inte bli besvikna över det fina utbudet som finns! Samma med de som gillar pelargoner samt gesneriaserna som har en hel del att välja på. Odlarglädjen blir för mig mässans höjdpunkt. Köpte en stor och fin planta av Cornus mas för endast 65kr samt en finfin kraftig planta av den härliga örtväxten björnrot för 50kr! Rara växter har en liten trevlig monter och man får ett mycket trevligt bemötande så de får en extra guldstjärna av mig och impecta fick naturligtvis ett besök men impectas priser verkar ha stigit rejält så där det blev bara lite köp av sockermajs och myskpumpa för mig. Sinclairholm säljer fina sparrisplantor endast hanplantor för bra priser 10st A-kvalitet för 180kr och B-kvalitet för något mindre (minns inte den exakta summan). Sedan finns ju ett stort utbud av pelargoner pelargoner och återigen pelargoner allt från sticklingar till stora plantor. För de som tycker om fuchsia finns det också en hel del intressant. Blomqvist plantskola hade med sig sitt vanliga utbud med en hel del unga äppel, päron och plommonträd med fin härdighet och rätt ovanliga sorter med bra härdighet! Där fanns även sibiriska björbär, chokladkörsbärsbuskar, kanadensiska rosor och pioner av alla de slag. Trevligt! Annars fanns det vanliga krafset som finns på alla mässor men det kan man ju hoppa över om man vill. Förlåt alla stavfel är för trött för att rensa bort dem ur texten!
Redigerat av merlin68: 24-03-2011, 19:49
|