Hej gott folk!
Jag är en glad amatör som känner att jag går lite vilse mellan varven i tänk om vad man ska göra när, och många gånger hur. Så många funderingar och jag hoppas att någon kan reda upp min förvirring. Bosatt i Stockholm.
1. Min gräsmatta är en katastrof, i dagsläget är den en leråker men inga mossproblem i alla fall. Dock grodblad (eller vad de nu heter?) Samt dessa som får vita blommor. Dessa plattar ju ner gräset och tar fullständigt över. Hur ska jag agera med detta egentligen? Jag har legat på knä med maskrosjärn och försökt få upp med resultatet av stora hål. Vill trigga igång att gräset tar över.
Tänkt toppdressa, är det det ultimata? Frågan är när man ska göra? Dyker på olika besked överallt och alla säger olika. Övriga tips som dyker upp i skallen mottages tacksamt!
2. När går startskottet för att kunna börja flytta växter? Jag har felplacerade blåbärsbuskar, en rödbladig lönn av något slag samt en syrenhortensiaträd, några rosor som måste flyttas. När som tidigast kan jag flytta vardera av dessa, vad bör jag tänka på?
3. Halva huset fullt med satta pelagorsticklingar som nog har tagit sig rätt bra. Hur ska jag agera med dessa framöver? Har även rötter till funkior som är satta. Har fundering på att placera allt i ett mobilt växthus i plast på verandan (skyddat läge, ingen direkt sol). Tror ni att detta skulle fungera?
Vore ytterst tacksam om jag får lite tips och trix!
Mvh
|