MissLeia
09-04-2011, 19:54
Hej gott folk!
Jag är en glad amatör som känner att jag går lite vilse mellan varven i tänk om vad man ska göra när, och många gånger hur. Så många funderingar och jag hoppas att någon kan reda upp min förvirring. Bosatt i Stockholm.
1. Min gräsmatta är en katastrof, i dagsläget är den en leråker men inga mossproblem i alla fall. Dock grodblad (eller vad de nu heter?) Samt dessa som får vita blommor. Dessa plattar ju ner gräset och tar fullständigt över. Hur ska jag agera med detta egentligen? Jag har legat på knä med maskrosjärn och försökt få upp med resultatet av stora hål. Vill trigga igång att gräset tar över.
Tänkt toppdressa, är det det ultimata? Frågan är när man ska göra? Dyker på olika besked överallt och alla säger olika. Övriga tips som dyker upp i skallen mottages tacksamt!
2. När går startskottet för att kunna börja flytta växter? Jag har felplacerade blåbärsbuskar, en rödbladig lönn av något slag samt en syrenhortensiaträd, några rosor som måste flyttas. När som tidigast kan jag flytta vardera av dessa, vad bör jag tänka på?
3. Halva huset fullt med satta pelagorsticklingar som nog har tagit sig rätt bra. Hur ska jag agera med dessa framöver? Har även rötter till funkior som är satta. Har fundering på att placera allt i ett mobilt växthus i plast på verandan (skyddat läge, ingen direkt sol). Tror ni att detta skulle fungera?
Vore ytterst tacksam om jag får lite tips och trix!
Mvh
1, Antar att de tär tusensköna du har i gräsmattan. De är ju jättefina! Och tydligen hopplösa att bli av med. Antar att ska du bli av me dem så är det bara att gräva upp hela gräsmattan och börja om... Eller njuta av de vackra blommorna.
2, Blåbären och rosorna bör du kunna flytta nu i vår. Tänk bara på att vattna ordetligt under hela säsongen så att de tar sig ordentligt igen.
Träden du nämner, hur stora är de? Större träd är ju mindre roliga att flytta och kräver mer tid och planering.
3, Hur du ska bete dig beror ju också på var du bor... Och möjligheter... Verandan, är den inglasad? Annars skulle jag nog inte sätta ut några små sticklingar ännu...
Litet växthus med frostvakt, det borde ju annars funka bra. Och om du dessutom slänger över något värmeisolerande på natten. Men det är klart att det är en risk.
Om du vill bli av med dina tusenskönor så kan du ju sända dem till Tulpanros här på forumet, hon vill ju ha dem i sin gräsmatta!
MissLeia
09-04-2011, 22:06
Tack för svar!
Iofs, tusenskönan kan jag leva med! Men inte grodbladen, de ligger i topp på hatlistan tillsammans med snårvindan och kirskålen. Ryker ett blad så kommer genast torr lera fram. På en liten radhustomt med 4 barn lekandes var och varannan dag så blir det genast leråker vid regn. Den verkligen utrotar all form av trevlig grön gräsmatta, jag blir galen!
Så den är det utrotningskrig på, men då måste jag få fart och gulla med gräsmattan så att den tar sig bättre. Men tusenskönan är ju ändå dekorativ i sin enkelhet, den är kompaktare och ger inte så fasliga hål när något sker. Men den har på vägen landat i samma fack som grodblad eftersom de ser snarlika ut i bladen som småttingar. Du kan hälsa Tulpanros att hon är välkommen att hämta dem, bara hon efterlämnar en grön gräsmatta!
Jag var lite ivrig och drabbades av köpjävulen förra året. Så blåbären/rosorna landade på ställen som de garanterat inte kommer trivas på. Men hur pass tidigt kan jag egentligen ta itu med sådana här flyttar? Antar att det är för tidigt nu?
Busken/trädet är också ett resultat av inte helt genomtänkta planteringar, ena är planterad förra sommaren och den andra året dessförinnan. Inte vuxit överdrivet sedan inköp så jag antar att de egentligen inte borde vara problem med flytt.
Beträffande pelagonerna så kanske jag ska ha tålamod. Men känner att fönstrena som de står i nu är för soliga så jag blir stressad, skållhet sol när den ligger på. Alternativen med andra fönster i andra lägen är få. Såvida jag inte vill ha en tvååring som sabbar hela odlingarna. Känns som pest eller kolera läge... *snyft*
Blomstertanten
10-04-2011, 07:08
Om man tänker på var groblad växer i naturen, så får jag för mej att de trivs på ganska mager jord. I så fall borde det vara bra att göda gräsmattan, dels växer gräset bättre och så trivs kanske grobladen sämre i den näringsrikare jorden.
Använd speciellt gräsmattegödsel (typ Algomin), sprid helst ut det vid regn så inte näringen bränner gräset. Eller vattna med vattenspridare. Tror man bör vänta till man ser att gräset kommit igång och börjat växa.
MissLeia
10-04-2011, 08:55
Tack Blomstertanten!
Ska absolut köpa Algomin, men avvaktar till gräset drar igång. Ska ge mig i kast och rycka grodblad nu innan, nu framträder de som den enda form av grönska så lätta att hitta i lerdyn. Kasta ut några nävar gräsfrön nu också.
Ytterligare en fundering. Jag har klippt ner en häck, samt ett annat häckområde med stenhård jord, samt en stor rabatt där jorden sjunkigt undan och måste fyllas upp.
Min plan är att ösa kogösel på dessa häckområden. I rabatten ska jag göra blandning av div för att fylla upp. Men detta ska väl göras när tjälen går ur? Hur vet man med säkerhet att den är borta? Jag har varit med grepen och petat och kommer utan problem ner helt med den. Men det är blöta lerkockor och fulla med maskar. Kan jag dra igång detta nu eller bör jag avvakta?
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2011, 09:03
Groblad trivs i en kompakt gräsmatta som man går och springer på vill man bli av med den måste man försöka få gräsmattan lucker och förbjuda barnen att vistas på gräsmattan = vill man ha gräsmattan som rekreationsområde får man nog acceptera grobladen. +Man har ju väldigt bra nytta av groblad, bränner man sig på nässlor bara mosa lite groblad och gnugga på växtsaften så lindras obehaget snabbt, lindrar även lite vid insektsbett med.
Har man lerjord bör man vänta med grävandet tills jorden rett sig = inte klibbar fast på spaden
MissLeia
10-04-2011, 09:55
Tack Åsa för svar!
Jag ställer mitt hopp till att gräsmattan hinner växa till sig bra när vi är borta på semester under större delen av juli. Granne får dra igång vatten mellan varven. Men jag tycker att det är en allt för deprimerande syn med dessa områden där grodbladen härjar som värst. Den kampen lägger jag inte på hyllan i första taget! Luckrar inte dressjord upp lite bättre? Ska läsa på om vertikalskärning.
Avvaktar med flytt tills lerjorden torkat upp litegrann!
Men hur är det med kogödsel i buskarna? Ska man avvakta med det ett tag eller kan man ösa på nu? Samt att fylla upp rabatten rätt ordentligt, där har det försvunnit väldigt mycket.
Tacksam för svar!
Blomstertanten
10-04-2011, 16:56
Kogödsel i runt buskar och i rabatterna kan du ha på nu! Det är lättast tidigt på våren innan allt kommit upp.
Jag håller med dig om grobladen! De växer utmed en sträcka där jag går mycket så där är torrt och kompakt så det stämmer säkert med vad de andra säger.
Ska du bli av med dem så gör det så fort du ser dem! Att hacka loss den ur torr jord är pest så se till att den är fuktig/blöt och beväpna dig med ett ogräsjärn.
De har mycket rötter under, en hel tuva, och de håller sig fast allt vad de kan!
Jag rensade utmed mitt ståk förra sommaren och det såg så fint ut - ett tag. det ligger väl nya och gror hela tiden men det är som med maskrosor: man får kavla upp ärmarna och ta bort allt man ser och sedan allt eftersom det kommer upp nytt. Maskrosor har jag inte mycket kvar...
Eller jo, det har jag men inte på gräsmattorna vid entrén...
Tycker eg att maskrosor är rätt söta!
MissLeia
10-04-2011, 19:43
Blomstertanten: Tack! Jag har varit helsugen att dra igång med kogödslet men en granne var på mig om att det var dumt så här tidigt. Nu i dagsläget så känner jag mig så frustrerad eftersom väldigt mycket börjat titta fram ordentligt efter en köporgie här på odla förra året. Nu känner man sig mest orolig över att allt ska ta stryk eftersom det kommit upp en bit. Väldigt, väldigt många lökar av alla de slag.
Uppfyllnad med blöt torv plus en massa löv och kogödslet borde göra susen i uppfyllnadssyfte plus för att få en luckrare jord, eller hur? Men det sabbar inte för lökarna?
Peztis: Maskroserna har inte en chans här!

Jag tycker att det är en trevlig terapi att ligga med maskrosjärnet och karva upp. Perfekt "rensa tankarna"-sysselsättning nu när man sitter med näsan i skolböckerna hela dagarna. Då tar jag en rast på 20 minuter mellan varven och parkerar mig och rycker. Har karvat efter dessa grodblad men dessa hål som uppstår... Därför jag måste gulla med gräset nu så att det verkligen tar över. För dessa är inget alternativ att ha kvar. Jag blir galen av att se det intorkade leran/dammigheten på dessa blad som ständigt uppstår.
Jag har en vanlig kedjehustomt = miniatyrgräsmatta. Barnen här och i grannhus leker samman så det blir många fötter som trampar. Efter regn så är det en sorglig syn för leran under (dödar ju allt gräs) lägger sig som en hinna på. Ser ALDRIG grönt och frodigt ut.
Jag känner att jag frågar och frågar, men så trevligt att få feedback och lite allmänt snack om trädgård och tomt! Härlig sida!

Tack!
Springs det alltid på samma ställe? För då kanske det ät bättre med en gång precis där. Behöver ju inte vara en hård sten- eller betonggång, man kan lägga flis, grus, stockar...
du slipper grobladen, geggan och det trista...
Dersom området du har plen på ikke er så stort kan det være en ide og kjøpe plen(gressmatta) på rull og rulle ut. Da har du ferdig plen som er klar til å brukes med en gang.
Tom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.