Idag har jag stakat ut och grävt upp grässvålen på en del av gräsmattan som ändå aldrig utnyttjas. Tyvärr är nog förutsättningarna de sämsta möjliga ur vissa synvinklar förutom att jorden där är bördig: invaderas av sork under sorkår, massor med kirskål och nässlor, myror... Grässvålen är ojämn för det är ett ställe som vi inte utnyttjar och när gräsmattan ska klippas så är detta bland det sista man klipper - om man orkar så klipps det där - därav det ojämna och infesterade området.
Så... är det dödsdömt med odling där?
Jag har tänkt mig följande: jag ska bygga en ram och fylla med jord och kompost. Där ska sedan mer perenna växter få bo, t ex sparris eller perenna blommor som ska få växa till sig i lugn och ro innan utplantering i rabatten. Jag har som sagt vänt grässvålen men frågan är om man inte ska ta bort det jag grävt loss och sedan i ramen lägga en markduk och kanske några lager med tidningar och därpå fylla med jord och kompost.
Kirskålen kommer jag ju aldrig att bli av med, den finns där alldeles intill på ett område man inte kan göra så mycket av (mellan min tomt och en åker). Men hur begränsa framfarten så att den inte tar över odlingsbäddarna?
Redigerat av Peztis: 29-04-2011, 17:49
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|