lite i dag efter en god fjäderfämiddag (tjäderragu). Vilka köttprodukter är minst miljökrävande?
Är lite dålig på att söka så statistiska centralbyrån hjälpte mig inte så värst mycket. Men kom fram till några siffror i alla fall.
Åsyftar nöt, gris och fjäderfä. 2008. Köttkonsumtionen var 84 kg/person. Hoftad omräkning i pengar 84*9000000*80:- ) = 60,5 miljarder (lågt räknat men där ingår grillkorv med obetydlig köttmängd.
Totalt år 2008 importerades för ca 73 miljarder livsmedel. Låt säga att 20 av dessa var köttproduter. 40,5 miljarder inhemskt kött i pengar. Motsvarande omräkning ger att vi äter inhemskt kött för 4500 kr/år. Och på ett ungefär drygt 2000 importerat kött.
Eftersom både jag och mina söner är jägare så funderade jag en stund över hur mycket köpekött vi förbrukar. Med charkvaror, som korv och pålägg samt griskött så blev det ca 20 kg (av 84). Resten av sovlet kommer från skogen. Notera att vi inte har drabbats av de vilda grisarna här upp än, men de kommer med dryga 50 m/år.
Det blir 64 kg kvar. Omräknat i kronor samma pris 80*64=5120 kronor. OK, vissa år blir det mer. Upp till 100 kg men det är sällan. Älg,rådjur, och gråfågel. Det är ett fettsnålt kött med god smak. Arrenden kostar runt 4000 kronor i våra trakter. Övningsammunition går på 500 kr. Kartor, kläder och avskrivning på vapen kostar runt två tusenlappar/år. Resor kan ju variera beroende på om man reser 100 mil eller bor i grannskapet. Ledighet kostar en del och har man inget boende kostar det en slant också. Men egentligen har ovan skrivna inget med vitsen att jaga att göra. Som jag ser det så är det ett ekologiskt utnyttjande av en naturtillgång. Korta transporter. Koll på livsmedelshanteringen och en social aktivitet. Att det för skogsägare är en nödvändighet ur ekonomisk synvinkel. Det förstärker bara behovet av att hålla viltstammar på en acceptabel nivå. Trafiken är en annan. Jag har själv krockat med en älg och det bar small. Är man bakfull får man inte vara med. Alla skall ha klarat skjutproven. Och allmänt gäller den regeln ”skjut inte förrän du vet att du kan fälla djuret ifråga”. Man behöver aldrig ångra ett olossat skott.
Det här är ett sätt att leva för en del av oss svenskar. Precis som de ungdomar som stör en perodlare i övre norrland. Full respekt för deras tankesätt men inte för deras handlande.
Redigerat av Överbölingen: 24-05-2011, 20:30
|