Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har fått upp kiwa, avokado och oliv från frö, Hur sköter jag dem bäst?
          Arcna
          Inlägg 28-05-2011, 20:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 41 885

Vet inte om jag har hamnat på rätt sida av forumet nu, men jag driver ju upp i miniväxthus så det borde väl funka. =)

Jag har experimenterat lite då jag har satt olivkärnor, avokado, kiwi, fikon, plommon, citron och passionsfruktkärnor av frukter som vi ätit här hemma.

Bild på oliv och avokadoplantorna

Bifogad fil  Oliv.avokado.jpg ( 33.71k ) Antal nedladdningar: 67

Mina frågor.

1. Olivplantan behöver den som jag drivit upp på detta sätt Medelhavsjord/näring? Den står nu i blandning av vanlig (fin) blomjord och såjord. Vidare, om man driver upp frön frö, blir de mer "vana" vid detta klimat då eller kommer även denna att behöva vintras på typiskt olivsätt?

2. Avokadon står i samma jord som oliven och jag har samma fråga här. Speciell jord och näring? övervintring?

3. Mitt mest udda växtprojekt är utpillandet av kiwikärnor som jag satt. Flera har börjat rota och ser ut att snart komma med upp. Hur sköter man en kiwiplanta som är från en frukt köpt på mataffären? Är inställd på att de kommer att dö under vinter, men det vore ju kul att kunna hålla liv i dem så länge det går.

4. Har egentligen samma frågor om jord, näring, vintring och skötsel av passionsplantorna med, dessa är nyligen satta och har inte visat några groddar än, men vill ju vara förberedd.

Några av plantorna står fortfarande i mitt miniväxthus i sönderfönster med mycket sol, dock ca 40 cm från fönstret, oliven och avokadon står på fönsterbräda i samma fönster (zon 4).

Övrigt så har jag en doftschersmin i en lindesbergkruka på balkongen, behöver den mycket eller lite vatten/näring eller ska jag mest bara låta den vara när den står i kruka?

Bifogad fil  Schersmin.jpg ( 16.66k ) Antal nedladdningar: 11

Alla tips och råd om mina små projektsådder är mycket välkomna.

Stavningen fungerar inte så bra idag, annars kanske kiwa kan vara en ny typ av frukt =)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon