|
Hittade detta - På vilket sätt kan en zon förändras för att man bor nära en sjö? Mikroklimat? Är sandig jord mildare än lera? Vilket skulle påverka en zon ner isf? Lera fryser väl men sand släpper ju igenom, väl, mer vatten som kan frysa en rot?
Kan en zon bli lägre, på min mark tex, om jag bor inne i skogen - än om jag bor på öppet fält? Alltså blir en zon högre om det är blåsigt, öppet landskap, eller är det zonkartan som gäller då? Jag menar om jag bor i zon 3 men på ett vidöppet fält - då bör jag välja växter som klarar zon 4 fast jag bor i zon 3?
Hur kan jag lista ut vilka zoner, mikroklimat jag kan ha på min mark? I min trädgård. Skulle vara intressant! Jag har tex väldigt skyddat söderläge som dessutom har bra dränering naturligt. Kan det sänka min zon tex?
Kanske för svårt det här ´- Men någon kanske har ett hum!
Men sen är det lite knepigt för zonkartan är ju inte exakt. Det är så mycket som spelar in för hur mikroklimatet i ens trädgård är. Om det är skog eller slätt runtom, dvs vindskyddat eller blåsigt. Om det finns nån sjö i närheten. Om jorden är lerig eller sandig. Ja massor av faktorer spelar in. I en och samma trädgård kan man därför ha ett par olika zoner. Rörigt va? ;-) Man får prova sig fram helt enkelt. Men att titta på zonkartan är ett första bra steg.
|