Jag har en amaryllis som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Skulle ju gärna vilja få den att blomma igen i vinter!
Vet inte riktigt vad som är den rätta proceduren, men efter att den var ny och hade blommat i julas lät jag den stå kvar i fönstret och fortsatte vattna den som vanligt. Av nån anledning fick jag för mig att bladen skulle vissna ner och att jag då skulle kunna vinterförvara den torrt i förrådet.
Men den fortsatte ju ha gröna blad hur länge som helst! Så i våras nån gång när det blev varmare lät jag den flytta ut på balkongen. Har inte gett den nämnvärt mycket vatten och tillslut nu i sommar bestämde jag mig för att den inte skulle få nåt mer vatten för att vissna ner.
Men det kanske är helt fel tillvägagångssätt? Kanske jag skulle fortsätta ge den vatten och näring nu under sommaren för att sluta vattna och låta vissna ner till frosten? Och sen väcka den igen i november?
Har försökt läsa igenom olika metoder för hur man ska göra men vet inte riktigt vad jag borde göra med den här löken just nu. Hur brukar ni göra?
|