Ok, det är ännu tid kvar, men börjar redan fundera. Jag tänker övervintra ett antal växter i mitt 5-kvm-växthus. Jag har skaffat ett övervintringsrum på Willab, jag tänkte ställa det mitt i på 10 cm frigolit, ställa in en värmefläkt med termostat och försöka hålla ca 10 grader. I taket hänger jag en armatur med två vanliga lysrör som får stå på tio timmar per dag. Det gäller, lime, citron, banan, vin, chili och diverse kryddor. Nu till frågetecknen. - hur mycket vattning behövs? Kräver dom väldigt olika? - hur gör man praktiskt när man ska vattna/inspektera? Öppnar man blir det ju tvärkallt. Är det känsligt? - hur mycket ljus behövs, räcker 10 tim/dygn. Och funkar vanliga lysrör? - ska man klä in hela innerhuset med mer bubbelplast? Gör det nån större skillnad? - funderar på risken med att säkringen går och tänker att kanske man ska dra dubbla sladdar från olika sektioner? Och dubbla värmare förstås. Eller kan man ha en värmare som är ansluten till två elmatningar via nån "grej"? - nåt annat att tänka på?
Tacksam för tips från er som gjort det förut.
/D
|