Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tokig eller bra ide?, Odling på infiltrationsbädden
          elenorbengtsson
          Inlägg 04-03-2004, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 1 360

Jag tror jag har kommit på en bra ide?! huh.gif

Vi har just grävt nytt avlopp och det ser ut som kriget på min framsida - eller i alla fall som om vi drabbats av en granatattack! sad.gif
          Alltså, ett par nya brunnar, och en JÄTTE-limpa med jord som infiltrationen ligger under. Typ tio -tolv meter lång och ett par-tre meter bred. Kommer bli urjobbig att klippa gräs på, då den dessutom är en halvmeter hög och har ganska branta sidor. "Limpan" har ena änden i sydväst och andra i nordost, och långsidorna vetter åt sydöst / nordväst. (Enklast att säga NÄSTAN söder i kortänden, långsidorna åt öst/väst och en kortända åt norr kanske?)

Nu har jag kommit på en ide - säg vad ni tror om den! smile.gif

Ovanpå denna limpa tänkte jag placera pallkragar eller något annat ramverk. Frågan är om jag först ska täcka hela härligheten med väv så inget växer igenom underifrån...? Nå, odlingsramar på limpan, borde gå på en 14-16 stycken, kanske ett eller två varv så de blir 20-30 cm höga, och så kvadratodlar jag i dem. Olika grönsaker, kryddor och blommor. Några rutor kan säkert ingå i en växelodling.

På sidorna då, de ganska branta? Först måste jag nog ha en kant mot gräsmattan? Och sen marktäckare som Timjan. Eller Krasse. Eller ormöga? Eller smultron? Jordgubbar? Smulgubbar? Eller är det HÄR i slänten som kryddorna ska hållas? Vad tror ni?

Mellan odlingsbäddarna ovanpå limpan tänkte jag lägga grus eller stenplattor. Ge mig mer ideer och konkreta förslag! smile.gif

Kramar / Ellen (beredd med frökataloger och böcker ) tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 14:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon