Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ingen idé att försöka övervintra kronärtskockor?, - zon 1-2, Green Globe
          EKLO
          Inlägg 01-10-2011, 09:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

jag lyckades äntligen med kronärtsskockor i år, tio rätt rejäla skockor på 6 plantor - underbart.

Efter sista skörden, nån gång i sl. av augusti, skar jag ner de grova stjälkarna. Sedan dess har det vuxit upp kraftiga, höga skott eller blad från roten. De är nu tre-fyra decimeter, och verkligen mkt frodiga och fina.

När jag läser i mina böcker talar "alla" om att den enda skockan man ev. kan övervintra (och då bara i allra gynnsammaste läge) skulle vara av sorten Herrgård (och den sorten går inte att få tag i, inte frön i alla fall).
          Men betyder det att det verkligen är helt utsiktslöst för andra sorter, min heter Green Globe, och jag har dragit upp från frö.

Klipp ner till 30 cm över jord, skotta på jord, täck med torra löv, släng en hink över och täck kalla vintrar med ytterligare löv eller halm - ungefär så brukar det stå om att övervintra sorten Herrgård.

Klart jag kan testa, går det så går det - men skulle gärna höra om ngn har några erfarenheter eller synpunkter? Skockor är ju tistlar, och de är ju perenner. Hm... Varför skulle bara en enda sort vara möjlig och alla andra inte?

Redigerat av EKLO: 01-10-2011, 09:41

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 01:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon