Häromdagen fick jag plötsligt syn på en bra plats för ett nytt träd i min trädgård! Vilken lycka!
Det är ett fd grönsaksland som jag la igen får nåt år sedan. Jag har planterat en del buskar och rosor som en "berså-liknande" inramning. En port in, och lite rabatter finns också där nu, och så en rund öppen yta att kanske ställa en trädgårdsmöbel på nångång. Den ytan är nog ca 4 meter i diameter. Platsen är öppen och fri med full sol hela dagen. Jorden i grunden en lerjord men rejält jordförbättrad under åren som grönsaksland.
Jag vill ha ett träd som har
en stam. Så högt, så att man ska kunna sitta under det, när jag blir pensionär i alla fall

Vidden kan utanvidare få bli 4 meter, även om det inte är nåt krav.
Vad ska jag då välja? Inget rödbladigt då jag redan har 2 körsbärsplommon av sorten Spidola. Inte heller vitbrokigt, jag har en vitbrokig lönn relativt nära. Jag har många vanliga äppelträd, så om jag väljer nåt prydnadsäpple ska det blomma rosa. Finns det rosablommande Malus med gröna blad? Härdiga i zon 5?
Jag har också redan en Sorbus Dodong, men gillar rönnar, skulle kunna tänka mig någon gulfruktig variant kanske. Är astrid och Birgitta bra i zon 5? Eller en lind, det har jag ingen? Manchusrisk valnöt, kanske för exotisk ihop med vårt röda torp? Eller en bra stilbrytning?
Eller kan ni ge mig andra idéer? Har hela vintern på mig att fundera.