Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Halvhöga" vintergröna träd ihop med björkar vid bäck, Vad skulle funka?
          akej
          Inlägg 04-11-2012, 13:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 77 274

Jag är ny på forumet, bor i lägenhet nu men ska i januari flytta till hus på landet med stor trädgård (och skog bredvid). Jag vet inte mycket om odling, men ser fram emot att spendera mycket tid i trädgården, så jag lär fråga om en del råd framöver!

Större delen av trädgården är en backe som sluttar ner mot en bäck, på andra sidan bäcken har grannen motsvarande sluttande trädgård upp mot sitt hus. Det blir alltså mycket insyn mellan trädgårdarna och husen. Det växer några väldigt fina höga björkar längs med vår sida av bäcken, på sommaren tar de åtminstone en del av insynen mellan husen (fast mest ovanför husen). Men jag skulle önska att man kunde ha något som tar lite av insynen under björkarnas kronor, men inte hela vägen ner, vi vill ju inte dölja bäcken från trädgården. Det behöver inte alls vara något heltäckande, man kommer alltid att se mellan trädgårdarna, jag är bara ute efter att få lite mer privat/inhängnad känsla i trädgården och huset. Tanken är alltså att björkarna gör jobbet upptill och att man har två-tre träd som så småningom får kronor ungefär i mitten på björkarna och sedan rätt så öppet nertill. Något som är fint ihop med björk och väldigt gärna täcker lite vintertid också. Jag undrar om bok eller avenbok kan vara en idé? Men de behåller väl bara bladen när de är små eller om de klipps som häck? Går det att få en avenbok att bli lite högre (men inte hela sin höjd) och ändå behålla blad på vintern? Hur många år skulle det ta att få den tänkta höjden? Andra idéer?

Tacksam för svar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-05-2026, 13:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon