hej.
jag köpte en gynura för lite sen, i affären sa dom att den inte skulle ha så mycket vatten men när jag kollade nätet stod det att den ville ha lite mer vatten.
efter ett tag tyckte jag att jorden den stod i torkade upp för fort som jorden brukar göra med "affärsplanteringar" så jag planterade om den i vanlig blomjord och klippte av nån topp för förökning i vatten. det som stod i vatten mådde bra och fick rötter men det jag hade planterat om bara dog, ganska omgående. ett pytte litet skott har överlevt och växt lite grann och verkar må bra. sticklingarna planterade jag när de fått ordentligt med rötter men det går inte så bra med dom, bladen mjuknar och vissnar.
jag har satt dom under en lågenergilampa 20-30cm avstånd, men dom ville inte riktigt. jag har bara låtit dom torka upp på ytan.
vattnar jag för flitigt eller ska de stå i annan jord, läste 50-50 sur och vanlig jord.
hibiscus:
köpte en gul hibiscus (stora, flikiga och taggiga blad. vet någon namnet vore det bra.) här på odla i våras, dom var inte i bästa skick med en massa spinn så jag klippte ner dom helt, såpade och planterade om och det tog sig under sommaren, dom blev ca 40cm höga.
sen till hösten klippte jag ner igen och det tog sig igen och den har mått bra. förra veckan så duschade jag alla mina blommor och hibiscusen tog jag i vasken och gnodde lite försiktigt på bladen med vatten, efter det så har bladen bara gulnat och fallit av. ingen ohyra eller annan annorlunda behandling, har ställt under lampa men det verkar inte hjälpa.
alla andra blommmor piggnade till av detta. den "vanliga" hibiscusen har piggnat till riktigt ordentligt.
någon som har svaret på detta?
|