jag började söka en målare inför sommarsäsongen redan i april,kom i kontakt med en kille som var villig att börja men då han var halvtidssjukskriven ville arbetsförmedling o fack ha ett ord med i leken.
efter en massa frustration o pappersexercis fick jag IDAG 19 juni besked att det nog inte var läge att anställa min utvalde trots att han var rekommenderad av arbetsförmedlingen från början. Orsak? hemligt enl. arbetsförmedlingen. killen förkrossad men tar han mitt erbjudna jobb mister han sin halvtidssjukskrivning o full tid funkar inte för honom. jobbet gäller dessutom bara över sommaren.
arbetsförmedlingen erbjöd 4 nya kandidater. villkor från mig att de skall vara utbildade målare.
fick 4 namn som jag i kväll ringt runt till. samtliga hade redan jobb sedan flera månader tillbaks.
samtidigt står de som arbetssökande hos arbetsförmedlingen,de är alltså inte avförda.
jag förstår att hitta en arbetslös målare i juni är som att hitta en isbit i helvetet och jag sitter i skiten då jag överbokat. varför fick jag inget besked från arbetsförmedlingen i april eller maj? då hade chansen kanske varit större att hitta någon annan.
den betydligt större och intressantare frågan är

m inte arbetsförmedlingens listor stämmer (och arbetslöshetsstatistiken bygger på den) hur hög är arbetslösheten egentligen? om samtliga kandidater man ringer till inte står till förfogande är den ju lägre än i statistiken.
nu blir det att jaga några polacker till grovarbete o inrikta mig själv på målningen. surt sa räven.... Ulf
ps. att ha kontakt med arbetsförmedlingen är ytterst frustrerande,nåbarheten är lika med noll,kurser,tjänstledighet,vård av sjukt barn m.m gör handläggningstiderna låååånga.
att någon annan ev skulle kunna ta hand om löpande ärenden går tydligen inte heller "jag är tyvärr inte insatt så du får dröja tills ordinarie handläggare kommer". Ds