Hej
Jag har ett stort plommonträd (ca 30 år och ca 5-6 meter högt) där stammen fläkts upp av en stor gren som tidigare vilade mot ett garagetak som blåst ner för någon vecka sen.
Grenen som fläkts av är väldigt tjock, cirka 15 cm i diameter, stammen det dubbla.
Trädet, och även grenen som brast av stammen har fortfarande massor av plommon och bladen är ej vissnade. Stammen saknar delvis bark från marken och i stort sett upp till grenen sitter på stammen ca 50 cm från marken, troligvis sen det planterades, på den sida där grenen sitter.
a.jpg ( 280.81k )
Antal nedladdningar: 45Hur beskärr man det så det kan fortleva? Jag vill ej stödja upp grenen med risk att den vid senare tex. blåst faller över min småbarn, eller gamla föräldrar.
Hur långt in ska man såga av grenen för att undvika röta och att döda trädet?
aa.jpg ( 287.79k )
Antal nedladdningar: 54Ska man såga så långt in och ner som sprickan börjar, eller ska man spara lite som ett sluttande tak?
Vad jag ser går sprickan ganska långt in mot center av stammen kanske upp emot 6-7 cm in.
Avsågningen måste givetvis delas upp i etapper, men ska jag sen täcka över den med Ympvax, eller liknande?
Vilken lutning på såg-taket?
Ska man täcka över sågytan med något, verkar vara lite fifty-fifty mellan de som anser att man bara ökar risken för röta då?
Jag ser att det har bildats rötter från grenens sprickskåra, så sprickan måste ha utvecklats under lång tid, men garagetaket höll då uppe grenen.
Den flesta råd och rön jag sett på nätet står det att man ska bevara och såga vid "grenkragen", men grenkragen är väl i detta fall redan förstörd eftersom stammen delvis är sprucken?
Tack på förhand!
Per
Bifogade fil(er)
a.jpg ( 280.81k )
Antal nedladdningar: 55