Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mycket trädgård..., ...för en nybörjare.
          miajon
          Inlägg 08-06-2004, 16:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 3 816

Hej,

jag har precis flyttat in i ett hus med en uppvuxen en gång i tiden magnifik trädgård. För att avgränsa uteplatsen satte förra ägarna upp en del olika barrväxter (jag har inte identifierat dem än, förutom ett thujor), trevligt på många sätt. Inte så trevligt att de inte skött dessa alls de senaste, säkert, fem åren och de är nu övervuxna och tar upp säkert en meter in på uteplatsen runt om. När är det ok att beskära dessa? De har nu små fina skott. Yttersta delarna är kraftiga och täta, men när jag kikat in under grenarna är det dött och grått där inne. Kan det spira på nytt? Kan man beskära kraftigt någon gång på året?

Utöver detta har jag ytterligare två frågor: 1 vår brudspireahäck har redan blommat ut, men grannarnas blommar för fullt. Varför?
          2 Våra nya grannar kapade, samma dag som vi flyttade in, helt och hållet vår (stående på vår tomt) 20 år gamla haggtornshäck, ner till rötterna! Kan den klara sig alls? Det sticker upp några få centimeter, men sedan Kristi Him (dagen den demolerades) har inga nya blad kommit.

Jag vore mycket glad för alla svar, för (som ni säkert märker) är jag en novis på området uppvuxen trädgård. Tack!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon