... men med så många skarpa hjärnor ute bland Odla.nu-folket kanske man kan få råd.
Haft en enfas vattenpump med liten hydrofor för trädgårdsbevattning från en å. Men pumpen var nog lite klen och motorn brann - så nu tänkte jag satsa på något mer rejält som kan ge mycket vatten med bra tryck från flera tappunkter på strategiska ställen.
Fixat en 3-faspump på 1,5 kW som optimalt ska kunna leverera 8 kubikmeter i timmen och trycka upp vatten till 55 m. Det står inget på pumpen vilket som är lämpligt arbetstryck i bar e.d.. Också skaffat en 3-fas tryckströmbrytare - men det står inget om den ska sitta på "torrsidan" eller på "våtsidan". Strömbrytaren klarar upp till 6 bar. Kanske inte spelar någon roll??? Ska ansluta en tryckcistern på 60 l som klarar upp till 10 bar med invändig gummiballong. Vattenanslutning i botten. I toppen finns dels en ventil att pumpa in luft i cisternen via men även en förskruvning som jag inte har klart för mig vad den ska användas till. Till tryckströmbrytaren eller en manometer??? - eller bådadera??? Vilket är lämpligt tryck att ha på luften i cisternen??
Har grävt ned 25 mm utv. polyetenrör i förgreningar till strategiska tappunkter runt i trädgården för att slippa konka så mycket slag. Vilket tryck är lämpligt i ett sådant här system?
Sughöjden för pumpen är någon meter och längden på sugsidan en 8 meter nedgrävt polyetenrör med 40 mm utv.
MVH
Tingstäde
--------------------
Bättre en spade i handen än 10 i boden. What doesn´t kill you makes you stronger.
|