Vår tomt (västerås, zon 3)har en glugg längs södergränsen som skulle behöva täppas till. Eftersom huset är från 1930-talet och trädgården har karaktär av nyttoträdgård med tex 12 äppelträd i varierande ålder, varav 4 st på rad längs just den aktuella sträckan så känns det naturligt med ännu ett äppelträd. Men vilket?
Det träd jag är ute efter ska kunna:
-fungera som vindfångare eftersom vi har en cykelväg mellan radhus just ovanför det aktuella stället. Det kan friska i rätt rejält där och vi vill skapa lite mer lä på tomten. Det måste alltså klara lite tuffare tag.
-bli minst 5 meter högt eftersom det även ska fungera som insynsskydd. Antar att det betyder att vi är ute efter en starkväxande sort? Utrymme finns så storleken är inget problem.
Däremot har jag inga större krav på: -frukten! Med 12 andra äppelträd så har jag det mos jag behöver! Men gärna frukt som är ätmogen när man plockar den, jag kommer inte att lagra äpplena.
Dessutom: Är det så att man kan köpa samma äppelträd på olika hög stam? Jag gillar inte träd vars krona börjar i knähöjd utan vill få upp kronan lite.
Tacksam för tips på höga, härdiga äppelträd!
|