Vid (nästan i) mitt nya fritidshus så finns det en å (Emån). Åkanten är ganska stupande och där växer nu högt gräs. Den som försöker klippa det gräset löper stor risk att göra en rejäl mag eller ryggplask... Jag skulle vilja ha en massa goa perenner som trivs och fungerar som marktäckare. Det är sandigt men på vissa ställen ganska "kompostigt". Vi har fällt många träd, lönn och al där i sommar. Jag var på den läckraste av alla trädgårdsaffärer jag någonsin har varit på igår, Zeta trädgård, och köpte Parasollblad, Hasselört, Flockel, Japansk viva och Majbräken. Men ekonomin räckte bara till en planta av var sort. Tyvärr så hann jag av olika skäl inte kolla in buskarna och träden..
Förra helgen planterade jag astilbe, stockros, rudbeckia, dvärgpil och iris. Som ni förstår så börjar jag bli hysterisk, vill ha allt..... Området är ca 75-100kvm stort och vätter mot öst. Odlingzon 2-3. Skuggande träd både mot söder och norr. Ån ligger öst om huset som har ca 1,5 meter till åkanten. Jag skulle bli tacksam för goda råd ifrån er alla så kunniga på forumet så att jag inte gör misstag, för de gjorde jag så ofta i min förra trädgård (på Värmdö).
hälsar Maria-Kristina
|