Mitt hem är min borg. Jag jagas av telefoner hela dagarna och när jag väl slutat jobba så stängs firmatelefonerna av.
Då börjar kvällsterrosiseringen i form av hemförsäljning. Detta har ökat sista året något enormt. 8 av 10 telefonsamtal är just hemförsäljare och insamlingsorganisationer. Svåra att avbryta och inte alltid trevliga och på något sätt lyckas de ringa på enbart väldigt olämpliga tillfällen. När man är sen till doktorn eller skall ut på kundbesök och så.
När man säger att man inte har tid så KRÄVER de att man skall uppge en tid när man är tillgänglig.
Nu är det ofta stackars ungdomar som har sitt första jobb, dåligt betalt och provisionsavlönat är det också. Liten livserfarenhet har stackarna så man försöker hålla tand för tunga hur irriterad man än blir. Fast jag lyckas i ärlighetens namn inte alltid. Oftast är det när jag inte blir respekterad för vad jag säger så kan humöret rinna på. Räcker det inte att säga nej tolv gånger så blir jag sur.
Vi har funderat på att skaffa hemligt telefonnummer men min man behöver finnas tillgänglig i telefonkatalogen. Man tänker också på ifall det skulle hända barnen någon olycka och sjukhuset inte skulle få tag på oss för att vi har hemligt telefonnummer.
Så blev jag tipsad av NIX. Har hört ordet förut och inte satt mig in i vad det är men nu blev det dags.
Gratis registrering och om tre månader skall all hemförsäljning från företag där jag inte är kund tidigare upphöra. Registreringen är gratis.
Företagen som sysslar med telefonförsäljning till privatpersoner är skyldiga att kontrollera mot NIX registret om personen man ringer till är spärrad elelr inte.
Det gör att ju fler som registrerar sig desto hårdare blir trycket på de som inte gör det. Detta är förmodligen orsaken till att frekvensen av samtal ökat sista året.
Så alla som är som jag lite tröga på att ta reda på saker tex vad NIX är så registrera er gärna. Tack vare detta register så slipper vi förhoppningsvis ha det som i USA. Där ringer företag upp och kopplar till en bandspelare som läser upp budskapet. Svarar du så har du två möjligheter att komma loss. Ha telefonen blockerad i en halvtimme medan bandspelaren rullar på eller svara ja. Då plockas luren upp av en riktig person som tecknar order.
Jg har vänner i USA som aldig lyfter telefonluren om de inte vet vem som ringer. Hu vad hemst.
Om tre månader skall hemfriden lägra sig över huset, jippi