Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Låtom oss som svalorna...
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-07-2005, 21:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förra lördagen märkte jag att ett par svalor cirklade runt sommarstugan och sedan upptäckte jag att dom klängde sig fast uppe vid taket på väggen ut mot sjön. Aha, hussvalor som vill bygga bo. Dom kan ju kleta fast ett bo direkt på en lodrät vägg så det borde gå bra.

Men det var nåt som inte stämde så jag kollade fågelboken. Ojdå, det var ju ladusvalor. Hmmm, dom bygger ju ovanpå bjälkar och hyllor. På kvällen sågade jag till en plankbit och spikade fast på undersidan på en takbjälke. På söndagen såg det ut så här.

Boplatsen redan accepterad. Notera att båda fåglarna sitter på plankan, på den ena syns bara stjärtspetsarna vid bjälken. En bra sittplats i närheten är TV-antennen. Här sitter båda två, hanen som har längre stjärt uppe till vänster.

När jag kom ut i fredags var det spännande att se om dom var kvar. Jodå, bobygget av lera och div växtmaterial var redan klart.

Jag var givetvis nyfiken på hur det framskred och var uppe och kollade på lördagen när inte svalorna var hemma. Ett ägg!!!!! På söndagen var det två!!!. Observera att jag måste använda en spegel för att kunna se och fotografera ner i boet.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen. Dom lägger 4-6 ägg och sen pågår ruvningen i 14 dagar.

Det är både lite oroligt och fascinerande att se när dom skall landa vid boet. Jag har matrumsfönstren alldeles nedanför och sitter på första parkett. Dom kommer i full fart rätt mot fönstren för att vika av bara nån meter ifrån och svänga upp till boet. Hoppas dom inte tar fel och tror att det går att flyga igenom fönstret. Missar gör dom dock inte, vilka fantastiska flygare!

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 08:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon