Skapar en tråd där man (jag?) kan skriva lite reflektioner om potäter i år. Är förvånad över hur lite folk skriver om dessa goda knölar, det är ju högsäsong nu

Jag har en liten åkerplätt. På den del vi satt potatis i år har det varit gräsmark i många år. Mer lera än jord. Först kallt och blött, sen vått och torrt...har inte bemödat mig stödvattna mer än enstaka plantor. Och nu blött igen.
Reflektioner :
Hamlet gick inte alls speciellt bra... Drygt 30 plantor, och de flesta blev aningen vissna och potäterna blev rätt små och fläckiga. Detta var certifierade sättpotäter och jag utgår ifrån att de var friska när jag planterade dem. Hamlet ska ha svårt för torka, kanske var det det som knäckte dem, för de började växa rätt bra. Smaken är rätt bra, och de är väldigt fasta. Jag satte ett par Hamlet-groddar i pallkrage, de blev väldigt bra kvalitet på dem, perfekt skal. Dessa vattnades och sköttes bra. Kanske är Hamlet bra i god jord, och kass i lerig och svår jord. Har några i sandjord på annan plats som jag inte tagit upp än, de ser rätt ok ut på blasten, trots torka.
Blommade efter ca 2 månader i jorden tror jag..., svagt gulvit färg.
Amandine har gått bra. Det är ingen sort som ger monsteravkastning, men den har gett större och bättre potäter än Hamlet, och plantorna har sett fina och friska ut. Har stått i raden bredvid Hamlet, och bör ha haft det lika blött och jävligt, och sedan torrt och jävligt. Mycket goda. Satta från potäter jag sparade sen förra året.
Blommar fint violett, strax efter att Hamlet blommade.

Dessa är i huvudsak de potäter vi skördat på allvar hittills. Sen har jag tagit upp några andra enstaka plantor där bladen sett vissna ut. Så skörden har blivit därefter, och det är inte rättvist att recensera potäterna eftersom jag inte sett de ordentliga plantornas knölar än. Men här är lite kortfattat:
Pimpernell blommar nu, och knölarna är väldigt små, detta är nog den senaste sort jag har gissar jag.