Full version: Potatistråd 2005
Pirum
Skapar en tråd där man (jag?) kan skriva lite reflektioner om potäter i år. Är förvånad över hur lite folk skriver om dessa goda knölar, det är ju högsäsong nu smile.gif

Jag har en liten åkerplätt. På den del vi satt potatis i år har det varit gräsmark i många år. Mer lera än jord. Först kallt och blött, sen vått och torrt...har inte bemödat mig stödvattna mer än enstaka plantor. Och nu blött igen.

Reflektioner : Hamlet gick inte alls speciellt bra... Drygt 30 plantor, och de flesta blev aningen vissna och potäterna blev rätt små och fläckiga. Detta var certifierade sättpotäter och jag utgår ifrån att de var friska när jag planterade dem. Hamlet ska ha svårt för torka, kanske var det det som knäckte dem, för de började växa rätt bra. Smaken är rätt bra, och de är väldigt fasta. Jag satte ett par Hamlet-groddar i pallkrage, de blev väldigt bra kvalitet på dem, perfekt skal. Dessa vattnades och sköttes bra. Kanske är Hamlet bra i god jord, och kass i lerig och svår jord. Har några i sandjord på annan plats som jag inte tagit upp än, de ser rätt ok ut på blasten, trots torka.
Blommade efter ca 2 månader i jorden tror jag..., svagt gulvit färg.

Amandine har gått bra. Det är ingen sort som ger monsteravkastning, men den har gett större och bättre potäter än Hamlet, och plantorna har sett fina och friska ut. Har stått i raden bredvid Hamlet, och bör ha haft det lika blött och jävligt, och sedan torrt och jävligt. Mycket goda. Satta från potäter jag sparade sen förra året.
Blommar fint violett, strax efter att Hamlet blommade.

Dessa är i huvudsak de potäter vi skördat på allvar hittills. Sen har jag tagit upp några andra enstaka plantor där bladen sett vissna ut. Så skörden har blivit därefter, och det är inte rättvist att recensera potäterna eftersom jag inte sett de ordentliga plantornas knölar än. Men här är lite kortfattat:

Pimpernell blommar nu, och knölarna är väldigt små, detta är nog den senaste sort jag har gissar jag.
Pirum
Laila har inte blommat, men potatisarna har ok storlek. Sorten är halvtidig, och går att äta nu. God smak.

Spridda bilder på blommande potatisar:
Kerrs Pink :

Early Rose (Rosar) blommar väldigt friskt :

Lemin Punanen blommar jättevackert, vitviolett :

Rauðar íslenskar har också blommat, vitt med lite fyllning, jag ska kolla dem närmre sen.
bikiv
Jättebra initiativ med denna tråd!

Vi satte 4 sorter: Maria, Rocket, Arielle och en okänd röd, sen potatis (fick av en kollega som i sin tur fått den från Tyskland). Vi hade även en extra tidig, okänd sort som odlades i hinkar och blev klara till midsommar, mums!

Så här såg potatislandet ut runt midsommar

Blasten växte så det knakade!

Raderna är ca 3 m långa med ca 30 cm mellanrum mellan knölarna. Första veckan i juli började vi ta upp Maria som hade blommat med några få blommor. Jättegoda, jämna, fina potatisar och massor... Den enda raden med Maria är inte slut än och ändå har vi tagit upp potatis nästan varje dag.

Efter allt regnande ser potatislandet inte alls lika fint ut! Blasten är gul och ligger ner på jorden. Undantaget den "Tyska potatisen" (närmast växthuset) som har grön och fin blast. Idag ska vi klippa bort den förstörda blasten eftersom sniglarna verkar trivas under bladen. Undrar hur potatisen kommer att påverkas?
Susanna
Hej!

Har inga bilder från potatislandet, men kan ju berätta ändå!

Jag har tre sorter i år, Rocket, Minerva och Asterix. De växer i lerjord utblandad med en liten mängd påskogödsel. Asterixen är en sen sort, jag har inte skördat av den ännu. Men den växer fint och blommar bra. Blasten är mörkgrön och vissar inga tecken på torka eller annat trassel. (Vi har bara fått 6 mm regn de senaste 5 veckorna! Har stödvattnat dock) Jag har odlat Asterix i flera år och tycker det är en bra sort. Den ger både många och stora potatisar.

Rocket har jag skördat och är hyftsat nöjd med. Den har drivit fram 5-6 potatisar per planta. Sorten var god.

Minerva är jag dock missnöjd med, endast två potatisar per planta har gått fram. Resten är små saker, inte större än 1 cm. Dessutom faller potatisen i bitar så fort man kokar den.
ingrid fuxwall
Satte 5 kg Hamlet och de plantor som tog sig - var väldigt många luckor, gav fina potatisar med i snitt 10 - 15 under varje planta.

Som vanligt ger de självsådda bäst skörd, de som blivit kvar i jorden och som fräsen delat på och spritt ut lite hipp som happ.

De självgrodda KingEdvard ger också bra och så småning om får vi se hur sparrispotatisen blir - återkommer för detta är en bra tråd som jag gärna vill läsa
littlegem
CITAT (bikiv @ 25-07-2005, 09:28)
Jättebra initiativ med denna tråd!

Vi satte 4 sorter: Maria, Rocket, Arielle och en okänd röd, sen potatis (fick av en kollega som i sin tur fått den från Tyskland). Vi hade även en extra tidig, okänd sort som odlades i hinkar och blev klara till midsommar, mums!

---

Efter allt regnande ser potatislandet inte alls lika fint ut! Blasten är gul och ligger ner på jorden. Undantaget den "Tyska potatisen" (närmast växthuset) som har grön och fin blast. Idag ska vi klippa bort den förstörda blasten eftersom sniglarna verkar trivas under bladen. Undrar hur potatisen kommer att påverkas?

Jag har en misstanke om vad du har fått.

Det finns en sen tysk röd sort som har viss spridning bland hobbyodlare och har varit regionalt populärt i Sverige och det är Professor Wolthmann. Den är från 1850-talet. Den såldes kommersiellt på torget i Halmstad till för ungefär 10 år sedan. Kolla om detta stämmer:

Den blommar med violetta blommor och bladskaften är ofta rödfärgade. Blasten är åtminstone på min näringsrika jord mörkgrön, mörkare än exempelvis Asterix och Minerva. Det stämmer med vad du ser.

Knölarna är mestadels distinkt röd (kan variera). De rödaste knölarna har en lätt touch av rödviolett. Färgen bleknar när den koks.

Köttet är vitt, förutom röda fläckar direkt under skalet. Det är mycket mjöligt även jämfört med King Edward. Knölarna koker lätt sönder och sorten skall definitivt skalkokas, annars blir det potatissoppa. Kokt på rätt sätt är den rysligt god långt in på våren. Som mospotatis är den en av de allra bästa. Tillsammans med några vänner hade jag för några år sedan en potatisprovning och Professor Wolthmann vann med hästlängder.

Det talas mycket om hur god sparrispotatis och annat är men för mina vänner är min udda röda potatis kultsorten nummer ett. Tänk att kunna bjuda på en vinterpotatis som är en ren delikatess.

Jag odlar den i Stockholmstrakten och det är lite väl långt norr ut, vissa år ger den dåligt. Den gillar inte leran i området. Men mull och sand går att ordna ...

Hur skörden av Professor Wolthman blir i år har jag ingen aning om, jag tar upp den sist av mina sorter. Jag har endast "tjuvat" min tidiga sort, Minerva och den har gett mycket hittills med utmärkt smak.
Sven Karlsson
Har tagit upp de tidiga Puritan. En Engelsk sort, satte alla patisarna 13 maj och har 10 stånd kvar. sedan har jag gul mandel kvar samt king edvard kvar. Det är första gången på 10 år som jag chansade med dem. De brukar få bladmögel och den brukar vara besvärligare för varje år. Bor 10 mil sydväst Umeå. I fjol tog jag upp alla potatisar innan 15 aug och hoppas klara det i år med. De som sparade potatisen fick brunröta och annat trevligt. många har slutat sätta potatis bara för att bladmöglet kommer så tidigt. Jag sätter dem lika tidigt varje år men bara de två sista åren fått färsk potatis till midsommar( mycket väl förgrodda). I dag tog jag upp 3 st. stånd ock det var en tio som var som jättar och resten som vanliga potatisar. Har mullrik jord på en sandås som hela byn ligger på. Just nu öser regnet ner som väl var sjönk temp. ute annars hade bladmöglet slagit till.
litauenodling
Har samma problem med Minerva som Susanna! Jag har bara tagit upp en planta och fick tre potatisar av ok storlek... Så restan av Minervaplantorna står kvar i jorden, tänkte försöka låta dem växa till sig lite.Någon som vet vad som händer om man låter tidig potatis stå kvar i jorden?

Har i övrigt sparrispotatis som inte har blommat än och massor av röd Litauiska potatis som lär vara sen. Har tagit upp en planta av den röda och den gav små små, men underbart goda potatisar. smile.gif
Maria i Helsingborg
Vi är lite "tråkiga" med bara en sort - Ukama - men den är å andra sidan jättegod, tycker jag.

Frisk cert. sättpotatis som ger hyffsad skörd men knölarna växer väldigt ojämnt på plantan. Varför? Fina och tunna i skalet.

Pirum
Kul att höra om era erfarenheter smile.gif

Hos oss verkar det inte sådär superbra som sagt...ena åkern bra, andra åkern dålig. På den dåliga åkern har Kerrs Pink, Early Rose, Hamlet, Laila, och några fler tror jag, blivit rätt skorviga. Eller nåt. Skyller som tidigare nämnt på den extrema sommaren, med blöta, torka och sen blöta igen.

Men, idag tog jag upp ett ris Sava och blev förvånad över att de var i stor sett perfekta smile.gif Kompletterade med ett ris Amandine, som också såg bra ut, och så var middag och kvällsmat räddad åt 3 personer.

Sava är en medeltidig dansk (tror jag) sort, har gett god skörd med fina potatisar även hos släktingar till mig, och den lär jag alltså sätta fler av nästa år, hade bara ett halvdussin i år. Den är dock inte riktigt lika god som exempelvis Early Rose, Amandine etc; enligt min ringa mening smakar den en smula "jordigt". Enligt andra bekanta är det dock deras favoritpotät, så smaken är som baken osv.

Men, Sava verkar alltså kunna rekommenderas åt den som har leriga och jävliga jordar att sätta potäterna i.

Professor Wolthmann verkar intressant smile.gif
Sulawesii
Jag är lite sugen på att testa potatis, men har inte kommit mig för än. Vilken sort ska jag välja som nybörjare? Vilka har vackrast blommor?
Lajo
Jag provade lite olika potatissorter förra året. Bl.a Maria, Rocket, Maris Bard, Asterix och Ukama. I år odlar jag bara Maris Bard eftersom jag var mest nöjd med den sen förra året, absolut min och familjens favorit. Odlar bara tidig potatis pga tidiga angrepp av bladmögel. Odlar på lättlera. Satte groddade potatisar 25 april och de var färdiga till midsommar (ca 1 kg per planta). Hade några plantor i kruka på balkongen som sköttes noggrant med mycket vattning etc. De blev inte alls så goda som de som växte på friland!!!! Har också några blå kongo för nöjes skull, men de är ju kända för att inte avkasta så mycket. Svårt dessutom att se potatisen när man gräver upp den tycker jag.
/Lasse
Pirum
Ja, Blå Kongo kan vara svår att se, lätt att sätta hackan fel, och dessutom inbillar jag mig att det är väldigt svårt att se om de är ljusskadade och gröna(?), så jag slängde alla potäter som växte högt upp nära jord. Har provat några blå kongo, och är i övrigt rätt nöjd med dem, men de är aningen skorviga/rostiga (svårt att se).

Sulawesii: Det är svårt att rekommendera potatissorter, de kan gå så olika på olika jordar och vid olika tidpunkter. Och ibland blommar de, ibland inte.
Mina erfarenheter från 2 års odling av Amandine är dock att de är relativt blomningssäkra (alla blommar inte, men åtminstone en del), och då blommar de vackert. De har även varit bland de friskare sorterna här.
Relativt tidig sort, som dock kan stå kvar i jorden rätt länge utan att förväxa sig. Vackra blommor, vackra potatisar, och goda. (finns bilder i ursprungsinlägget i denna tråd)

Ska man bara sätta 1 sort som "sommarpotatis" skulle jag nog välja Amandine.
Sulawesii
Ok. Det ska jag skriva upp. Tack så mycket!
Pirum
Har roat mig mer med krusbär och vinbär än med potatis de senaste dagarna, men häromdagen slog Blå Dalsland ut i blom, och det var jag ju tvungen att ta kort på:

Har inte provat att ta upp den än, den är nog en rätt sen sort tror jag smile.gif
Vicke
Vilken trevlig tråd! Skulle ha älskat den om jag var lite mer intresserad av potatis smile.gif Kan vi göra en jordgubbstråd också?
bikiv
CITAT (littlegem @ 26-07-2005, 00:21)
Det finns en sen tysk röd sort som har viss spridning bland hobbyodlare och har varit regionalt populärt i Sverige och det är Professor Wolthmann. Den är från 1850-talet. Den såldes kommersiellt på torget i Halmstad till för ungefär 10 år sedan. Kolla om detta stämmer:

Den blommar med violetta blommor och bladskaften är ofta rödfärgade. Blasten är åtminstone på min näringsrika jord mörkgrön, mörkare än exempelvis Asterix och Minerva. Det stämmer med vad du ser.

Knölarna är mestadels distinkt röd (kan variera). De rödaste knölarna har en lätt touch av rödviolett. Färgen bleknar när den koks.

Köttet är vitt, förutom röda fläckar direkt under skalet. Det är mycket mjöligt även jämfört med King Edward. Knölarna koker lätt sönder och sorten skall definitivt skalkokas, annars blir det potatissoppa.  Kokt på rätt sätt är den rysligt god långt in på våren. Som mospotatis är den en av de allra bästa. Tillsammans med några vänner hade jag för några år sedan en potatisprovning och Professor Wolthmann vann med hästlängder.

Det talas mycket om hur god sparrispotatis och annat är men för mina vänner är min udda röda potatis kultsorten nummer ett. Tänk att kunna bjuda på en vinterpotatis som är en ren delikatess.

Jag odlar den i Stockholmstrakten och det är lite väl långt norr ut, vissa år ger den dåligt. Den gillar inte leran i området. Men mull och sand går att ordna ...

Hur skörden av Professor Wolthman blir i år har jag ingen aning om, jag tar upp den sist av mina sorter. Jag har endast "tjuvat" min tidiga sort, Minerva och den har gett mycket hittills med utmärkt smak.

Jag blev så nyfiken på den "Tyska potatisen" om det kan vara Professor Wolthman? Och jag tror nog att det stämmer.
Avnjöt den idag - jättegod.
Min man som är en riktig "potatisfreek" tyckte sig känna igen smaken från barndomen i Västergötland!

Vet inte om avkastniningen är stor, tog bara upp några potatisar för att smaka... Så här såg den ut:

bikiv
CITAT (Pirum @ 30-07-2005, 17:34)
Mina erfarenheter från 2 års odling av Amandine är dock att de är relativt blomningssäkra (alla blommar inte, men åtminstone en del), och då blommar de vackert. De har även varit bland de friskare sorterna här.
Relativt tidig sort, som dock kan stå kvar i jorden rätt länge utan att förväxa sig. Vackra blommor, vackra potatisar, och goda. (finns bilder i ursprungsinlägget i denna tråd)

Ska man bara sätta 1 sort som "sommarpotatis" skulle jag nog välja Amandine.

Hur är Amandine i konsistensen? Fast eller mjölig?
Susanna
Jag skrev lite om mitt missnöje med Minerva tidigare i den här tråden. Vill bara berätta att jag reviderat min uppfattning lite. De stånd jag tagit upp nu på slutet har gett en bra skörd av stora fina potatisar. Så avkastning har alltså ökat. Dock har jag fortfarande problem med att den spricker så lätt vid kokning. Det gör att jag inte kommer att ha den nästa år.

Jag är också nyfiken på Amandine!
Susanne i Linköping
Idag tog jag upp mina blå kongo, det blev ca 3,5 kg totalt på en odlingsyta på 80x75 cm, alltså 0,6 kvadratmeter. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag är jättenöjd, det är första gången jag odlar potatis i pallkrage och jag var rädd att jag gödslat för mycket.

Men många av potatisarna är liksom krackelerade på ytan. Vad kan det bero på?
Pirum
Jag tycker att Amandine är "medelfast", om jag får uttrycka mig lite vagt. Den är absolut inte "hård" på samma sätt som exempelvis Hamlet, men den är heller inte mjölig som svensk mandelpotatis kan vara. Antar att den blir mjöligare om den lagras, jag har bara ätit Amandine som färsk.
littlegem
CITAT (bikiv @ 04-08-2005, 22:53)
Jag blev så nyfiken på den "Tyska potatisen" om det kan vara Professor Wolthman? Och jag tror nog att det stämmer.
Avnjöt den idag - jättegod.
Min man som är en riktig "potatisfreek" tyckte sig känna igen smaken från barndomen i Västergötland!

Det är svårt att avgöra från bilden om du har "Professor Wolthmann". Färgen kan variera rätt mycket och det ligger inom skalan, mot det svagare hållet. "Ögonen" stämmer i nuläget.

Stämmer blomfärgen, köttets mjölighet och färg har du troligen denna delikatess. Har du bra lagringsmöjligheter: spara njutningen till våren, denna potatis håller sig bra.

I mina potatisböcker finns det dock ingen sort med likartade egenskaper.

Mina "Professor Wolthmann" ligger kvar i jorden. När jag drog av lite vissen blast åkte en del upp, men de åkte ner igen för att lägga på skal under några veckor. De såg jättefina ut.

För övrigt anser jag att denna potatis bör återkomma i kommersiell odling i liten skala och säljas till finsmakare.

Asterix tog jag upp några, de ser likaledes fina ut. På mitt land har det uppenbarligen varit ett lysande år för potatis.
Pirum
Huff, huff, efter att ha varit på resande fot några dagar så kommer man hem och ser att hela potatisåkern har fått bladmögel. sad.gif Åtminstone antar jag att det är bladmögel, eftersom det gick så fort. Några plantor som var 100% gröna och perfekta för 4-5 dagar sedan är nu svårt sjuka.

Nåja, det var väl rätt väntat, och det kunde ju varit värre, nu ska nog de flesta sorterna vara rätt mogna. Så imorgon blir det till att kapa blasten och bränna dem om det går. Skär av blasten med kniv, bär bort blasten i hink. Aningen jobbigt, det är väl drygt 100 plantor kvar kanske (vi har tagit upp rätt många också, och ätit), men det är ju inte värre än att det får gå. Och det är ju lättare än att ta upp potatisen smile.gif

Får hoppas på lite soligt väder så de går att ta upp och lägga i jordkällare om några veckor.

Vi har en åker till, torrare och med bättre jord några kilometer bort, hoppas den inte drabbats än...men det väl sannolikt.

Hur är det med er andra, har bladmöglet kommit än? Några sorter som klarat sig bättre än andra? Det var för mörkt för mig att se bra, men några plantor såg bättre ut än andra, ska se imorgon om några sorter klarat sig ok.
Pirum
Huff ja, det var bladmögel överallt, som väntat...nåja, det är ju inget man kan påverka om man inte vill använda gifter, typ.

Här är några Gullauge jag tog upp idag :

En mycket god, rätt fast potatis. Trots sin fasthet hade den ett spår av mjölighet, en del kanske skulle säga att potatisen är aningen torr, men jag tycker den var jättebra. Går nog finfint ihop med viltkött och mastiga såser som den kan ligga och plaska i smile.gif

Gullauge är vanlig på Island, och i norska fjällbygder. Odlas även i Sverige, men jag har inte sett den säljas här. Svenska alternativa namn är Jämtlandspotatis, Rödöga, och Gullöga. I Finland går den under namnet Silmäterä verkar det som.

Övriga noteringar, såhär mitt i eländet :

Värst infekterade : Peik (norsk), Pimpernell (norsk), Amandine(fransk), Blå Kongo(okänd), Rutt?(norsk), Cultra?(irländsk), King Edward(brittisk), Hamlet(dansk), Laila(norsk).

Aningen mindre infekterade (men ändå så att blasten måste av pronto):
Gullauge(nordisk/norsk), Blå Dalsland(svensk), Röd Islenskar(isländsk/nordisk/svensk-från Alströmer), Beate(norsk), Kerrs Pink(irland, tror jag)

Allra minst infekterad (men jag slog av ändå):
Lemin Punanen, "Lemis Röda", en finsk potatis.

Gissar att placeringen i potatislandet kan ha nåt med det hela att göra, tror exempelvis att Lemin Punanen tjänade på att stå ytterst i en rad. Dessutom sattes några av de äldre sorterna lite senare, vilket innebar att de var starkare och grönare när bladmöglet slog till.

Jag har en del andra potatisar också, men de har jag antingen ätit upp, eller har i speciell åker för att spara som utsäde. Återkommer med mer bilder och svammel tror jag smile.gif

Som synes har jag inte så många svenska sorter...dels därför att jag provat dem tidigare, dels därför att de känns tråkigare...svensk och dansk potatisförädling känns väldigt inriktad på storskalig odling, norska verkar mer anpassade till bohuslänska förhållanden. Men, kanske är det inbillning.
Pirum
Idag var det dags att prova Blå Dalsland och Lemin Punanen till dagsfärsk rödspotta. Eller rödspätta. Jag kör dock med rödspotta idag.

Lemin Punanen:

Blå Dalsland

Direktöverförda från mobil, jag ska göra Blå Dalsland lite ljusare sen, bilden blev för mörk.

Smakmässigt var de ganska olika.

Lemin Punanen var fast men mjuk (låter det rimligt?), och hade en ganska söt smak som påminde om färskpotatis, inte om potatis som lagrats länge och kallt (för då kan den ju bli söt, men på ett annat sätt liksom). Små knölar, inte såvärst många. Jag sparar ett ris att ha som sättisar nästa år, den är fin som delikatesspotatis om man vill ha "färskpotatissmak" till kräftskivan kanske.

Blå Dalsland var ganska hård, med mjöliga tendenser. Smaken påminde om King Edward tyckte jag, och gör sig nog bättre till kött än till fisk. Enligt mina smaklökar. Men den var helt klart god. Färgen innan kokning är som Blå Kongo, mörkt blåviolett, men med vitt kött. Ovanstående bild ljuger lite, min kamera gav den för mycket rött, den är egentligen blåare.
Efter kokning är skalet i det närmaste ljusgrått, och köttet vitgrått (ljusare än skalet alltså) med en ljusgrå yta strax under skalet. Detta gör att för potatisbarbarer så kanske den ser oaptitlig ut, men desto större mening med att odla den. Borde tagit kort på den kokt också, men det kanske jag kommer ihåg nästa gång jag äter den.
jordfräs
Till dej som undrade över någon god potatissort: vid vår potatisprovning av ett tiotal sorter förra året (2004) vann Pentland Javelin, en sommarsort, allas gillande... och den är lika god i år smile.gif
Betty
CITAT (Susanne i Linköping @ 14-08-2005, 01:41)
Idag tog jag upp mina blå kongo, det blev ca 3,5 kg totalt på en odlingsyta på 80x75 cm, alltså 0,6 kvadratmeter. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag är jättenöjd, det är första gången jag odlar potatis i pallkrage och jag var rädd att jag gödslat för mycket.

Men många av potatisarna är liksom krackelerade på ytan. Vad kan det bero på?

En del av den potatis som jag odlar i hink blir krakelerad i skalet på samma sätt som dina potatisar Susanne. Det är en jämnare fuktighet i jorden i ett vanligt potatisland. Jag tror att det krakelerade skalet beror på att det blir lite för torrt i hinken/pallkragen.
Susanne i Linköping
Såklart, Betty! Tack, det tänkte jag inte på, men det är ju självklart. Visst försöker jag vattna men nog har det blivit lite torrt mellan varven. En del potatisar var fina, de växte säkert i mitten där fuktigheten var jämnare.

Det blev i alla fall en bra skörd (för att vara min). Hur många kilo potatis brukar man få ut per kvadratmeter om man är duktig? (Det kan jag inte påstå mig vara, bl a har mina sättpotatisar alltid lååånga groddar eftersom jag inte hittat någon bra förvaringsplats för dem.)
fifi
Ni verkar alla ha lyckats bra med potatisen.
Men här är det en som gjort sommarens potatisflopp. Skulle skörda mandelpotatisen igår då jag fick en oväntad middagsgäst.
Hur jag än grävde och grävde så blev skörden efter sex sättpotatisar inte så mycket att det räckte till middag för tre. Alla potatisar var i storlek, sötmandel.
Jag har gödslat med gräsklipp, men något fel har det blivit. Inte kan jag skylla på sorken heller för de finns inte här.
Nu har jag sagt aldrig mera potatis. Få se om jag kommer ihåg det till nästa år. wub.gif
Pirum
Satsa på någon tidig och relativt rikväxande sort som Rocket nästa år om du vill ha "garanterad" skörd smile.gif Annars rekommenderar jag som alltid Amandine, som ju delvis liknar mandelpotatis, men den växer inte lika fort och stort som exempelvis Rocket. Jag är dock i annan zon än du, men den tidiga potatisen borde fungera tycker man.

Mandel tillhör nog de lite mer "svåra" potatisarna, men när du fått såhär lite skörd så kanske det har något med jorden att göra, för mycket kväve eller nåt, jag vet inte. Hur har ljusförhållandena varit? När planterade du potatisen?
fifi
Jag planterade potatisen i början av juni som vi brukar göra och här har vi ju solen dygnet om hela sommaren så sol har de fått. Blasten var hög och kraftig och den blommade fint. Men.. wink.gif
Helen B
Vad trevligt med en potatistråd!!
Jag har satt sparris och amandine i år. Upptäckte sparrispotatisen förra året och den är så gooood. Amandine är ochså jättegod. Amandine har inte gett så mycket på varje planta och ganska så ojämt i storleken. Sparrispotatisen ger mycket på en planta och de blir väldigt stora.
När vi reste bort för 3 veckor sedan var blasten jättefin, när vi kom hem 10 dagar senare var den svart. sad.gif Jag har klippt bort blasten och låter potatisen ligga kvar i jorden. Någonstans har jag läst att man kan göra det. Det som händer är att skalet kan bli lite tjockare. Har fungerat förr om åren. Tyvärr verkar det som att jag inte hann klippa bort det skadade tillräckligt snabbt, endel av potatisen är inte bra.
I våras hade jag sonens klass här och de fick hjälpa till att sätta potatis i mina pallisar. De fick även sätta i två hinkar och hinkpotatisen ska de komma och skörda på tisdag.....jag hoppas att det har fungerat med hinkodlingen, annars får de ta från landet och är den potatisen dålig får det bli "köpes" rolleyes.gif Men jag håller tummarna att det ska funka.
bikiv
CITAT (Helen B @ 25-08-2005, 22:15)
Men jag håller tummarna att det ska funka.

Det kommer det säkert att göra! Vi hade "hinkpotatis" färdig till midsommar och det blev jättemycket!

Vad bra att visa och lära barn hur "saker" växer! Dom blir säkert intresserade och nyfikna på mer "grönt".

Tittade i kväll på ett TV-program "Du blir vad du äter" eller nå´t sånt. Och där fanns personer som aldrig ätit grönsaker. Potatis, ja det var pommes frites och mortter och avocado gjorde dem spyfärdiga!
Helen B
CITAT (bikiv @ 25-08-2005, 22:32)
Vad bra att visa och lära barn hur "saker" växer!  Dom blir säkert intresserade och nyfikna på mer "grönt".

Tittade i kväll på ett TV-program "Du blir vad du äter" eller nå´t sånt. Och där fanns personer som aldrig ätit grönsaker. Potatis, ja det var pommes frites och mortter och avocado gjorde dem spyfärdiga!

Jag tror att de flesta klasskompisar tycker att det är spännande. När jag är och lämnar i skolan är det nästan alltid någon som undrar hur det går med deras potatis. smile.gif När de var här i maj så var det mest vitlöken som syntes ovan jord.....nu är pallkragarna fulla med blomster, majs, squash och pumpor. Kul att visa för dem vad man kan odla och att det faktiskt funkar att sätta ett frö i jorden som växer till en stor majsplanta.

Jag såg ochså det programmet. Skrämmande! Jag hoppas verkligen att de lär sig njuta av god och nyttig mat!
littlegem
Dags att skicka denna trevliga tråd till toppen igen.

Jag bruklar odla 5-6 sorter varje år. I år är det Minerva, Asterix, (den obligatoriska högt älskade) Professor Wolthmann, Vit drottning och Dalslands blå. Vare sig blå eller gul mandel trivs hos mig, annars hade de ingått.

Det är jätteroligt att kunna bjuda gäster på en buffé av kokt potatis, att prova de olika sorterna bredvid varandra. Då förstår folk att detta livsmedel förtjänar en annan behandling än vad livsmedelsindustrin består den med.

För er som vill ha tag på de roliga sorterna som handeln inte längre marknadsför vill jag tipsa om att Nordiska Genbanken skickar ut till sättpotatis mot portokostnad bara man beställer i tid. Jag beställde tre sorter därifrån i våras.

För oss som är medlemmar i Sesam finns en massa kul sorter att beställa.

Från dessa källor får man tre - fyra knölar, varför det gäller att bevara eget utsäde av de intressanta sorterna. Det är ganska lätt. I mitt fall sker det genom att jag gräver ner ett hyfsat antal knölar i väldränerad mark på frostfritt djup och täcker dem väl. Sedan plockar jag fram dem när det är dags att sätta.

Givetvis gräver jag ner fler än vad jag behöver, en del skadas av vintern och slängs eller äts upp beroende på tillståndet.
mulle
Då jag på 80-talet flyttade till Sverige för att studera blev jag jätteimponerad av att potatisen i butikerna hade namn och av att man kunde välja mellan olika sorter.
Hos oss i Finland heter det potatis och ännu idag är det bara bättre butiker som säljer mer än en sort...
sad.gif
Det är samma sak med sättpopatisen...
Hur får ni tag på era olika sorter???
Eller, rättare sagt, var ska jag handla nästa vår?
Älvsjömässan? Granngården?
Mulle
Pirum
"Vanliga moderna" sättpotatisar säljs i de flesta större köpcentra, antingen i trädgårdsbutiker eller i livsmedelsbutiker. Sortimentet är ganska lika, oavsett om det är Granngården, eller vart man nu går. Jag har köpt flera sorter i Norge, för att få lite mer variation. Inbillar mig att de norska ofta är bättre anpassade till svenska förhållanden, speciellt nordliga sådana, än vad danska och holländska sorter är.

Vad gäller finsk potatis satte jag Lemin Punanen i år, den smakade gott, men gav inte speciellt stor skörd. Men jag satte dem nog en smula sent.

Som nämnts ovan, Nordiska Genbanken har en del. Men då får man ca 5 potatisar per sort, och portot blir rätt dyrt. Sesam kan vara ett annat alternativ, men då är man inte garanterad certifierade potatisar om jag förstått saken rätt.

Ett annat alternativ kan vara att beställa från exempelvis Storbritannien, som har rätt bra utbud och kontroll av sättpotatisar. Då kan man få sorter som man nästan är ensam om i skandinavien antar jag.

http://www.milkranch.com/Potato/Garden.aspx har en del exempelvis. Men då blir det väl rätt dyrt. Fast jag har funderat på att prova.

http://www.milkranch.com/Potato/GardenData.aspx?Var=PP
Den här verkar kul smile.gif

Purple Peruvian

Men vad är det här : http://www.milkranch.com/Potato/GardenData.aspx?Var=PE

An heirloom from Sweden, the Peanut fingerling potato has a brown skin color like a roasted peanut. It has golden flesh that works for salads or for roasting.

Svensk jordnöt? Har aldrig hört om den potatisen smile.gif
mulle
Tusen tack, Pirum - jag märker att jag har en helt ny värld att upptäcka!
smile.gif
Mulle
bikiv
CITAT (littlegem @ 28-08-2005, 22:43)
För er som vill ha tag på de roliga sorterna som handeln inte längre marknadsför vill jag tipsa om att Nordiska Genbanken skickar ut till sättpotatis mot portokostnad bara man beställer i tid. Jag beställde tre sorter därifrån i våras.

För oss som är medlemmar i Sesam finns en massa kul sorter att beställa.

Var hittar man Nordiska Genbanken? Vad är och hur blir man medlem i Sesam?
Pirum
Föreningen Sesam finns på http://www.foreningensesam.se/

Nordiska Genbanken finns på http://www.ngb.se/

Det är nog roligare att fixa potatis etc via Sesam än NGB.

Själv ska jag nog försöka leta upp några utrikiska (men certifierade, såklart) knölar från Storbritannien till nästa år. Blir lite porto, men, det får man leva med. Tänkte prova några riktigt udda sorter smile.gif
bikiv
CITAT (Pirum @ 30-08-2005, 22:25)
Själv ska jag nog försöka leta upp några utrikiska (men certifierade, såklart) knölar från Storbritannien till nästa år. Blir lite porto, men, det får man leva med. Tänkte prova några riktigt udda sorter smile.gif

DET måste du rapportera om här! Hur det går o s v.
Pirum
Nu är mesta potatisen upptagen. Med tanke på hur extremt vädret varit, antingen "för torrt" eller "för blött", så får man vara nöjd. Hade tyvärr inte med mig kameran.

Vi har satt för många potatisar i år egentligen, det gick nästan inte att hålla reda på allt, eller äta i samma ordning som de mognade. Så nästa år ska jag nog satsa på färre sorter. En del sorter, som trots allt gick ok, tänker jag nog inte plantera nästa år.

Sorter vi ska plantera mycket av nästa år:

Early Rose. Fick en del skorv, men utbytet blev väldigt bra, och smaken är eminent. Tidigare än jag trodde faktiskt, trots att jag satte den rätt sent i år. Nu har jag fått reda på att skorven sannolikt beror på att just den delen av åkern där den växte har tidigare gödslats med aska (eller sågspån, vet ej). Det är ju inte så bra, eftersom det kanske kan göra jorden basisk och skorvbenägen.

Amandine (medeltidig), mognade relativt tidigt, och gick bra i vår lerjord. Fortfarande fin, tog upp sista riset igår och potatisen var ganska stor och med vackert skal. Mycket goda. Sägs gå att lagra fram till jul utan problem, men jag ska spara alla som sättisar tror jag...vill inte köpa sättpotatisar om jag inte behöver.

Sava (halvtidig, eller vad man ska säga), Välformade potatisar som inte drabbades av skorv eller annat otyg. Omdömena om smaken varierar, har ett par släktingar som anser att den är väldigt god, jag själv tycker att den är godkänd, inte mer. Vi odlar ihop hela familjen, så det blir nog rätt många av denna nästa år. Lämplig att äta som sensommar/höstpotatis.
Sava (lkfvandel.dk)

Beate (sen) Detta är den sort vi sätter klart mest av, och den sort vi äter under vintern. Smakar bra, det är ingen nypotatissmak, men väldigt "ren" potatissmak. Gick bra i år, både i sandjord och leråker. Fattar inte att denna potatis inte säljs i Sverige. Har ni vägarna förbi Norge, köp den smile.gif
Beate (Coop Norge)

Sorter vi sannolikt INTE sätter nästa år:
Kerr's Pink : Ok smak, ok frisk, spricker kanske lite väl mycket vid kokning. Har haft den en del år, dags för nytt.
Pimpernell : God, och sägs vara väldigt bra att lagra. Men den hann helt enkelt inte mogna i år, den är extremt sen verkar det som. Sätter väl en näve nästa år, kanske kan den gå bättre om vädret blir fint. Men sannolikt är den på väg ut.
Laila : Tja, inget fel på den, men den har heller inget som gör att den står ut. Vi lägger in ca 10kg i jordkällaren, men vi äter nog upp det under hösten.
Hamlet : funkade inte alls bra i vår lerjord. Huff. Annars var det väl inget direkt fel på den. Har några ok potatisar över från sandåkern, kanske sätter jag dem till våren.
Peik : Tja, inget fel på den...men precis som med Laila så känner jag inga större skäl att "spara" den. Går lätt att fixa från Norge om jag ångrar mig.

Sorter som jag ska "prova" mer, men som kanske åker ut efter nästa år är:
Blå Kongo : Blev rätt sjuka i den blöta leråkern, men gav där många knölar (vilka de flesta kastades). I sandåkern blev de däremot friska, men gav nästan ingen utdelning alls blink.gif Allra bäst gick de i pallkragen, där jag tog upp ca ett kilo fina potatisar, allihopa från denna lilla grodd som jag planterade efter att den trillat av en potatis, här är den typ 2 veckor tror jag :

Lemin Punanen, Raudar Islenskar, Gullauge, Blå Dalsland var alla bra, men jag satte för få i år för att kunna bedöma om de är bra eller dåliga egentligen. De var åtminstone inte sjukare än mer modern potatis vad jag kunde se. Sätter dem nästa år också, de var alla goda och det är ju kul med lite äldre sorter.

Potatisar jag önskar prova inför nästa år är : Ringerikspotet (klassisk norsk potatis), Troll (norsk röd potatis som är lämpad för ekologisk odling), Early Puritan (som vi hade förr, men som jag nu glömt bort hur den smakade), Dansk Sparrispotatis (Asperges), Svensk Sparrispotatis. Dessa tror jag ska gå att skaffa, sen vill jag som sagt prova någar riktigt udda saker, men när jag nu läser mitt inlägg inser jag att jag nog trots allt kommer till att sätta ännu fler sorter nästa år än vad jag gjorde i år rolleyes.gif Att då börja importera potatis, det vettetusan om det är så lämpligt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon