Efter att Transparente Blanche-äpplena mognat, och ätits upp, utan att jag orkade föreviga dem med kameran, så tänkte jag nu vara lite duktigare. Visserligen med mobilkamera, menmen, kanske kan jag få bättre kamera nästa år.
Såhär blommade Oranie tidigare i vår :

Och såhär ser frukten ut :

De flesta Oranie-äpplena är ännu inte mogna, och till skillnad från många andra sorter så tycker jag att Oranie smakar lite "klent" när de är omogna. Men några av dem är tillräckligt mogna för att ätas, och de smakar helt suveränt
Jag är mycket glad över att Oranie går så bra i år hos oss. De har gått dåligt, knappt alls, i flera år på raken tidigare. De flesta äpplena ser helt PERFEKTA ut, men en mindre del (20% kanske?) är angripna av...tja...några maskar eller nåt. Jag bryr mig inte, vi får mer Oranie än vi hinner äta upp ändå.
Melba är ett annat äpple som är precis på gränsen till att bli ätmogna. Tyvärr får vi inte många av dem i år, och de vi får sitter lite otillgängligt till. Så jag kastar in en bild jag tog förra året :

Melba är ett hyfsat gott äpple om det är kallt, helt nyplockat, och absolut inte för moget. Men pga dess skorvbenägenhet så kommer vi nog att göra oss av med trädet, och inte vara alltför ledsna över det.
Andra äppelsorter som går att äta är en gammal okänd sort som jag tyvärr korkat nog inte tog kort på. Får bli lite senare, den är nog mer mogen om en vecka eller så.
En orsak till att jag startade den här tråden är att jag nästa år kommer att undra när tusan "äppelsort xyz mognade förra året"

Kan vara intressant att se vilka äpplen man äter i olika zoner etc också, och när.